Obwodnica Brodnicy: Wniosek do Marszałka i Ministra o interwencję

serwis21.blogspot.com 3 godzin temu
Do Marszalka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz do Ministerstwa Infrastruktury wpłynął wniosek mgr inż. Sebastiana Karpińskiego o podjęcie interwencji w sprawie planowanej budowy obwodnicy Brodnicy, której inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW). Zastrzeżenia dotyczą nieprawidłowego usytuowania trasy obwodnicy oraz planowanego ronda w bezpośrednim sąsiedztwie naszych nieruchomości. Jak informuje autor wniosku:
sprawa jest bardzo nie wygodna dla urzędników i odpowiadają tylko częściowo, a problemów nie chcą załatwić, gdyż jak mówią czas na rozpoczęcie i zakończenie budowy mają określony. Tylko dlaczego naszym kosztem?

Jakiś kolejny niezadowolony obywatel przedkładający swoją wygodę nad interesem społecznym? Otóż nie i zarzuty wobec planowanej budowy mają swoje uzasadnienie.

Obwodnica Brodnicy to nowa trasa o długości 3,6 km będzie przebiegać wzdłuż torów kolejowych od ronda Warszawskiego do ulicy Lidzbarskiej. Powstanie na niej 7 nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym. Wyspy centralne będą wyposażone w przejazdy dla pojazdów ponadnormatywnych. Obwodnica będzie wyposażona w doświetlone przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Przygotowywana inwestycja będzie się też wiązała z budową ekranów akustycznych, nowych chodników i ścieżek rowerowych. Obwodnica połączy wcześniej zmodernizowane drogi wojewódzkie w tym rejonie. W tym roku zakończyliśmy ostatni etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 544 w kierunku Lidzbarka, a wcześniej modernizację drogi wojewódzkiej nr 560 w kierunku Rypina (kujawsko-pomorskie.pl)

Brak odpowiedzi na petycje mieszkańców

w latach 2015 oraz 2024 mieszkańcy dwukrotnie składali petycje, w których zwracali uwagę na błędne usytuowanie trasy obwodnicy. Niestety, do dnia dzisiejszego nie było żadnej pisemnej odpowiedzi ze strony inwestora ani innych zaangażowanych organów.

Sprzeczność z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego z 2005 r.

Jak informuje pan Karpiński:

Przy zakupie naszych działek w latach 2005–2006 byliśmy informowani przez obecnego burmistrza Jarosława Radacza , iż planowany przebieg obwodnicy będzie zgodny z obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego z 2005 r. (MPZP), który pozostaje aktualny. Zgodnie z tym planem, tor przebiegu obwodnicy miał być oddalony o około 74 metry od naszych nieruchomości.
Jednakże w niejasnych okolicznościach, które do tej pory nie zostały wyjaśnione, trasa obwodnicy została przesunięta i w tej chwili przebiega bezpośrednio pod naszymi zabudowanymi i zagospodarowanymi działkami. Nie wyrażamy na to zgody i domagamy się przywrócenia projektu zgodnego z MPZP z 2005 r., co pozwoli na zrealizowanie inwestycji w sposób niekolidujący z naszym mieniem i interesem społecznym.

Błędy projektowe i brak działań korekcyjnych

Chcielibyśmy zwrócić uwagę na szereg nieprawidłowości, które pojawiły się w toku realizacji inwestycji:
1. Błędy projektowe popełnione przez poprzedniego projektanta Voessing Polska, w tym wskazanie błędnych podziałów działek na mapie sporządzonej przez firmę GEOTACH w dniu 15.05.2017 r., które są sprzeczne z listą podziału działek załączoną do projektu z 2022 r.
2. Pomimo wielokrotnych zgłoszeń błędów do inwestora (ZDW), obecnego projektanta (Inwestor Konin), Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz innych instytucji, nie podjęto żadnych skutecznych działań mających na celu ich naprawienie.
3. Nieuzasadnione przeniesienie trasy obwodnicy w sąsiedztwo naszych nieruchomości, mimo iż w otoczeniu istnieją niezagospodarowane tereny, które w sposób naturalny nadają się na realizację tej inwestycji.
- informuje Karpiński.

Niejasne działania organów

Dodatkowo chciałbym wskazać na brak konsekwencji i jasnych działań ze strony władz lokalnych:

• W 2015 r. otrzymałem pisemne zapewnienie od Burmistrza Miasta Brodnicy o nienaruszalności działki nr 80/12, jednak w tej chwili burmistrz bagatelizuje tę sprawę, argumentując, iż inwestycja nie jest prowadzona przez miasto.
• Wątpliwości budzi również powoływanie się na przepisy specustawy drogowej w celu uzasadnienia przebiegu obwodnicy, mimo iż wnioski mieszkańców wskazują na możliwości realizacji inwestycji w sposób zgodny z MPZP...
decyzja ZRID z lipca 2024 r., wydana przez Wojewodę, nie została jeszcze zatwierdzona z uwagi na błędne oznaczenie działki nr 80/12 w dokumentacji projektowej.

Sprawa została skierowana do Centralnego Biura Antykorupcyjnego (CBA) oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) w celu wyjaśnienia m.in. domniemanych nieprawidłowości przy wydawaniu pozwoleń na budowę na terenach niezagospodarowanych oraz na działkach nr 80/28 i 80/29, które zgodnie z MPZP z 2005 r. miały być częścią toru obwodnicy.

Wnioskodawca nie ograniczył się wyłącznie do zgłoszenia zastrzeżeń, ale przesłał alternatywny projekt przebiegu obwodnicy, który uwzględnia nasze oczekiwania i pozostaje zgodny z interesem mieszkańców. Bowiem jak stwierdza:

Uważamy, iż obwodnica jest inwestycją korzystną dla społeczności, jednak jej realizacja powinna być zgodna z naszymi prawami oraz obowiązującymi przepisami... projekt budowy jest nie zgodny z naszymi oczekiwaniami i łamie nasze prawo obywatelskie RP.

Czy władze uwzględnią ten wniosek i czy nastąpi zmiana planowanej trasy obwodnicy Brodnicy? Przekonamy się.
dr Daniel Alain Korona
Idź do oryginalnego materiału