Ukończono budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S14, który biegnie między węzłami Aleksandrów Łódzki i Emilia. W rezultacie ukończono ring dróg szybkiego ruchu, otaczający łódzką aglomerację. Obwodnica Łodzi, jak również miast i powiatów sąsiadujących z Łodzią, czyli: Zgierza, Pabianic i Rzgowa, została oficjalnie ukończona.
Obwodnica Łodzi w końcu ukończona
Nowy fragment drogi ekspresowej S14, który został oddany do użytku, to odcinek pomiędzy węzłem Aleksandrów Łódzki (S14/DK71) a węzłem Emilia (S14/A2/DK91). Ta część trasy ma dwie jezdnie o długości prawie 16 kilometrów, pokrytej asfaltem. Nowa obwodnica Łodzi ma poprawić bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców samego miasta, ale również sąsiednich miejscowości, w tym Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza. Nowy fragment drogi obciąża miasta z ruchu tranzytowego, zarówno osobowego, jak i ciężkiego.
Nowy fragment drogi stanowi uzupełnienie ponad 12-kilometrowego odcinka S14, który został oddany do użytku w czerwcu zeszłego roku, między węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. Dodatkowo, ten nowy odcinek kompletnie zamyka ring wokół aglomeracji łódzkiej, zapewniając płynną i szybką komunikację z każdą częścią kraju. Ponadto, istotnie poprawia on również ruch tranzytowy w samym sercu kraju, co ma szczególne znaczenie w przypadku nieprzewidzianych incydentów na drodze.
Łączymy Polskę. Kolejny szlak komunikacyjny został zrealizowany. Łódź stała się pierwszym miastem, które uzyskało pełną ekspresową obwodnicę. Rząd realizuje odważne plany inwestycyjne, dzięki czemu kolejne regiony Polski uzyskują nowe szanse rozwojowe – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Umowę na budowę oddanego do użytku odcinka drogi podpisano z firmą Stecol już w 2019 roku. Całkowity koszt budowy tego odcinka wyniósł nieco ponad 811 milionów złotych. Natomiast umowę na realizację odcinka pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki, który został oddany do użytku w ubiegłym roku, zawarto w 2018 roku. Ten fragment został zbudowany przez konsorcjum firm: Budimex i Strabag, a koszt jego budowy wyniósł blisko 670 milionów złotych.
Droga #S14 oddana do ruchu. Tym samym ring dróg szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej jest gotowy, jako pierwszy w Polsce. @GDDKiA_Lodz @GDDKiA #funduszeUE pic.twitter.com/ivdZ2WZzpa
— GDDKiA Łódź (@GDDKiA_Lodz) July 7, 2023
Przebieg budowy drogi
Oba odcinki drogi ekspresowej S14 zostały sfinansowane częściowo ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna kwota dofinansowania przekroczyła 903,6 miliona złotych.
Przebieg budowy drogi S14:
- 14 lipca 2012 roku: oddanie do użytku pierwszego odcinka drogi ekspresowej S14 (węzeł Dobroń – Łódź), o długości 9,6 km,
- 8 sierpnia 2014 roku: oddanie do użytku odcinka pomiędzy węzłami Róża i Dobroń, o długości 3,3 km (część budowy drogi ekspresowej S8),
- 25 czerwca 2022 roku: oddanie do użytku odcinka między węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki, o długości 12,2 km,
- 7 lipca 2023 roku: oddanie do użytku odcinka pomiędzy węzłem Aleksandrów Łódzki i Emilia, o długości 16 km.
Północna część ringu wokół aglomeracji łódzkiej ma długość nieco poniżej 20 kilometrów i składa się z autostrady A2. Wschodni fragment, liczący nieco ponad 30 kilometrów, to autostrada A1. Południowy odcinek o długości ponad 21 kilometrów to droga ekspresowa S8, podczas gdy zachodnia część tego pierścienia to droga ekspresowa S14 o długości blisko 41 kilometrów. Warto zaznaczyć, iż autostrada A1 i droga ekspresowa S8, będące częścią tego pierścienia, posiadają nawierzchnię z betonu, podczas gdy pozostałe trasy są pokryte tradycyjną nawierzchnią bitumiczną. System zapewnia sprawną komunikację z pozostałą częścią Polski nie tylko dla mieszkańców Łodzi, ale również dla Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego, Ksawerowa, Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego i Rzgowa.
Czechy chcą zwiększyć limit prędkości na autostradach! Będzie szybciej niż u nas