Realizacja obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ramach krajowej drogi nr 22 nabiera tempa, a przygotowania do rozpoczęcia prac realizowane są pełną parą. GDDKiA ogłosiła właśnie postępowanie przetargowe na projekt i realizację tej trasy. Obwodnica Starogardu Gdańskiego to już druga kluczowa inwestycja w województwie pomorskim realizowana w ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego już wkrótce
Planowana obwodnica Starogardu Gdańskiego będzie częścią drogi krajowej 22 i obejmie odcinek liczący 16 km. Główny projekt zakłada stworzenie drogi klasy GP, czyli głównej trasy ruchu przyspieszonego, o jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz dodatkowym, naprzemiennym pasem do wyprzedzania (tzw. układ 2+1). Na połączeniach z siecią dróg lokalnych zaplanowano wykorzystanie rond turbinowych.
Konstrukcja drogi sprosta wymaganiom pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Nowa obwodnica będzie więc odpowiednia zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężkiego ruchu tranzytowego, stanowiąc tym samym arterię komunikacyjną w regionie.
W ramach projektu powstaną konstrukcje inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty, które umożliwią płynne przemieszczanie się pojazdów na różnych poziomach. Obwodnica będzie wyposażona w rozwiązania chroniące przyrodę i poprawiające komfort mieszkańców. Obejmują one między innymi przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne, zabezpieczone ogrodzeniami ochronnymi, a także ekrany akustyczne, mające redukować hałas w najbliższym otoczeniu.
Ważnym elementem będą również instalacje do oczyszczania wód opadowych oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne, które pomogą w gromadzeniu i naturalnym przetwarzaniu wody deszczowej. Planowane są też nasadzenia zieleni izolacyjnej, co wpłynie pozytywnie na lokalny krajobraz oraz zmniejszy poziom emisji pyłów.
Dzięki obwodnicy trasa DK22 zyska na przepustowości
Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego to kolejny etap realizacji rządowego programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą inwestycją powstałą w ramach tego programu w województwie pomorskim była obwodnica Brzezia na trasie DK25, licząca 4,5 km. Trasa uruchomiona w 2022 roku odciążyła ruch w okolicach miejscowości, poprawiając płynność oraz bezpieczeństwo na lokalnych drogach.
Podobnie jak w przypadku Brzezia, również obwodnica Starogardu Gdańskiego ma usprawnić lokalny ruch oraz odciążyć centrum miasta. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta na nową trasę poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo na głównych ulicach. Dzięki obwodnicy trasa DK22 zyska na przepustowości, co umożliwi płynniejszy przepływ pojazdów, szczególnie tych przemieszczających się na dłuższych dystansach w ramach transportu międzymiastowego i regionalnego.
Przetarg na realizację projektu jest już w toku, a szczegóły postępowania można znaleźć na platformie zamówień publicznych. W planach jest podpisanie umowy z wykonawcą w drugim kwartale przyszłego roku, co pozwoli na zakończenie budowy w ciągu 39 miesięcy. Harmonogram prac nie obejmuje okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie budowy planowane jest na drugi kwartał 2029 roku, co pozwoli mieszkańcom i podróżnym na korzystanie z nowoczesnej obwodnicy już w najbliższych latach.
Rusza budowa pierwszego odcinka S10 między Bydgoszczą a Toruniem!