Obwodnica Starogardu Gdańskiego to istotne przedsięwzięcie, które poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz odciąży lokalny układ komunikacyjny. Inwestycja realizowana jest w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) i obejmie odcinek drogi krajowej nr 22. Właśnie poznaliśmy chętnych do jej wykonania.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego już wkrótce
Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma usprawnić przepływ ruchu tranzytowego, który w tej chwili koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Dzięki inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu w centrum miasta, co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. W połowie listopada ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę blisko 16 km obwodnicy.
Proces ten spotkał się z dużym zainteresowaniem, a w trakcie postępowania odpowiedziano na niemal tysiąc zapytań zainteresowanych firm. Dzięki temu wykonawcy mogli lepiej przygotować swoje oferty i dostosować je do wymagań inwestora. Najniższą ofertę, opiewającą na 407 939 365,19 zł, złożyła firma UNIBEP, natomiast najwyższa oferta o wartości 593 935 597,69 zł została przedstawiona przez firmę ONDE. Budżet przeznaczony na realizację wynosi 593 360 186,99 zł.

Oferty oceniane są przede wszystkim pod kątem ceny (60%), ale również na podstawie kryteriów dotyczących przedłużenia gwarancji na ekrany akustyczne, obiekty mostowe i konstrukcje wsporcze. W ramach inwestycji zastosowano system „Projektuj i buduj”, co oznacza, iż wybrany wykonawca jest odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji projektowej, a następnie za realizację budowy.
Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) rozpocznie się budowa, która potrwa 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Podpisanie umowy planowane jest na II kwartał tego roku, a zakończenie budowy przewiduje się na II kwartał 2029 roku.
Dwanaście firm złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę 16 km obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu #DK22 To już kolejny krok do realizacji tej inwestycji!
Szczegóły na stronie @GDDKiA. @MI_GOV_PL
@PUW_Gdansk
@PomorskieEU
— GDDKiA Gdańsk (@GDDKiA_Gdansk) February 14, 2025
Najważniejsze inwestycje realizowane w woj. pomorskim
Nowa obwodnica zostanie wykonana w układzie 2+1 (dwa pasy do wyprzedzania, naprzemiennie w obu kierunkach). Trasa będzie połączona z istniejącą siecią dróg publicznych poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
W ramach inwestycji powstanie szereg obiektów inżynierskich, w tym wiadukty drogowe i mosty. Nowa droga zostanie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wzdłuż trasy powstaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, ale również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego to druga inwestycja drogowa realizowana w woj. pomorskim w ramach Programu Budowy 100 obwodnic. Wcześniej oddano do użytku obwodnicę Brzezia, która usprawniła ruch na DK25.
W ramach programu w ciągu DK22 powstanie także obwodnica Człuchowa. W kwestii tej inwestycji złożono już wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał przyszłego roku.
Samochody BYD zalały światowy rynek! Nie mamy szans z Chińczykami