Od 14 grudnia zmienia się rozkład jazdy pociągów – co nowego dla pasażerów?

1 godzina temu

Od 14 grudnia 2025 r. podróże pociągiem w Polsce będą przebiegały sprawniej – dzięki zmodernizowanym torom, wyższym prędkościom oraz cyklicznym godzinom odjazdów skrócą się czasy przejazdu m.in. na trasach Warszawa – Szczecin, Wrocław – Poznań, a także w regionach Dolnego Śląska i Lubuskiego. Pasażerowie zyskają również łatwiejszy dostęp do informacji dzięki kodom QR. W rozkładzie jazdy uwzględniono najkorzystniejsze dla podróżnych połączenia oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.

W niedzielę, 14 grudnia 2025 r., zacznie obowiązywać nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Modernizacje i podnoszenie parametrów technicznych wielu linii kolejowych przełożą się na krótsze czasy przejazdu. W rejonach największych inwestycji zaplanowano zmiany w organizacji ruchu – m.in. trasy okrężne, wydłużone czasy jazdy oraz komunikację zastępczą. Nowy rozkład uwzględnia efekty zakończone prac oraz konieczność dostosowania ruchu do robót realizowanych w 2026 r.

Krótsze czasy przejazdu i nowe możliwości podróży

Od niedzieli na linii Warszawa – Szczecin czas przejazdu skróci się do ok. 4 godz. i 9 min, a między Olsztynem a Poznaniem do niespełna 3 godz. i 17 min. Mniej czasu zajmie także podróż na trasach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie – między Wrocławiem a Żaganiem przejazd ulegnie skróceniu o 9 min.

Dolnośląskie: na odcinku Legnica – Żagań pociąg przyspieszony skrócił czas przejazdu z 65 min do 57 min. Na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica pociągi przyspieszone zamiast z 51 min realizują kurs w ciągu 39 min, a pociągi osobowe 44 min (wcześniej 55 min).

Kujawsko-pomorskie: po 14 latach przerwy przywrócony zostanie ruch na trasie Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek (linia kolejowa nr 245). Zmodernizowane perony, rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe i nowe urządzenia sterowania ruchem umożliwią kursowanie pociągów z prędkością do 120 km/h, zapewniając mieszkańcom Ciechocinka lepszy dostęp do kolei.

Po półrocznych pracach wracają też pociągi na trasach Rypin – Brodnica (linia kolejowa nr 33) oraz Brodnica – Jabłonowo Pomorskie (linia kolejowa nr 208). Dzięki wymianie torów i modernizacji obiektów inżynieryjnych pociągi pojadą tu z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu między Rypinem a Jabłonowem Pomorskim o blisko 15 min. Modernizacja przygotowuje także linię do planowanego przez samorząd powrotu regularnych połączeń do Rypina w 2026 r.

Śląskie: Po 12 latach pociągi znów dojadą do stacji Kłobuck. To efekt kończącej się inwestycji na odcinku linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz zakończonej w 2024 r. między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim. Od 14 grudnia pociągi Kolei Śląskich pojadą w nowych relacjach: Katowice – Chorzew Siemkowice (1 pociąg), Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice (12 pociągów) i Chorzów Batory – Kłobuck (4 pociągi). Przebudowane tory i sieć trakcyjna na linii kolejowej 131 umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 140 km/h. Czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka wyniesie ok. 75 min, a więc o blisko 35 min szybciej niż przed inwestycją.

Małopolska: zakończono prace na pierwszym odcinku, modernizowanej w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”, linii kolejowej 104, co pozwoli na uruchomienie stacji Rabka Zaryte i wydłużenie połączeń regionalnych (dotychczas pociągi kończą kursy na przystanku Rabka-Zdrój). Nowa infrastruktura pozwala na jazdę w górskim terenie z prędkością do 100 km/h.

Pomorskie: wracają pociągi na modernizowanym odcinku Lębork – Słupsk (linia kolejowa nr 202), gdzie przez ponad 3 miesiące kursowała komunikacja zastępcza. Pasażerowie skorzystają m.in. z przebudowanych peronów w Pogorzelicach i Jezierzycach Słupskich oraz z ruchu dwutorowego pomiędzy Lęborkiem a Pogorzelicami. Co ważne – nie są planowane kolejne zamknięcia trasy. W dalszym etapie modernizacja przyniesie zwiększenie przepustowości, możliwość jazdy choćby 160 km/h, a w efekcie skrócenie czasu podróży między Gdynią a Słupskiem o blisko 15 min.

Warmińsko-mazurskie: przywrócony zostanie ruch pociągów spalinowych na trasie Giżycko – Korsze (linia kolejowa nr 38). Zmodernizowane perony, wymiana blisko 50 km torów, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) i elektryfikacja poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo przejazdów. Od 14 grudnia między Ełkiem a Giżyckiem najszybsze pociągi już na całym odcinku pojadą z prędkością do 160 km/h. Po zakończeniu wszystkich prac podróż między Ełkiem a Olsztynem ulegnie skróceniu o ok. 50 min, a prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie z 80 do 160 km/h.

Lubuskie: w wyniku prac utrzymaniowych na linii kolejowej nr 358 na odcinku Gubin – Czerwieńsk prędkość maksymalna pociągów wzrosła do 100 km/h. Dzięki temu podróżni już korzystają z podróży skróconych o 20 min.

Lubelskie: czas przejazdu pociągów z Lublina Głównego do Zamościa ulegnie skróceniu o 7 min. Pociągi pojadą z pominięciem stacji w Rejowcu przez łącznicę nr 563. Trasa pociągów, które dotąd kursowały między Chełmem a Rejowcem, zostaje wydłużona do Lublina. W efekcie mieszkańcy Świdnika Miasta, Świdnika Wschodu, Trawnik oraz Kani zyskają dodatkowe połączenia – 8 pociągów.

Mazowieckie: dotychczas na przystanku Radom Wschodni zatrzymywało się 50 pociągów kursujących z i do Warszawy. Po korekcie rozkładu jazdy przy peronach Radomia Wschodniego dodatkowo zatrzyma się 40 pociągów Kolei Mazowieckich relacji Radom Główny – Dęblin – Radom Główny (linia kolejowa nr 26). W następstwie budowy trapezu rozjazdowego i montażu nowych urządzeń srk pociągi będą mogły kursować przez stację Warszawa Centralna częściej – co 4 min zamiast dotychczasowych 5 min. Odcinek Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna będzie w stanie obsłużyć do 30 pociągów w godzinie – łącznie w obu kierunkach. Od 24 grudnia oddany do użytkowania zostanie peron nr 1 na remontowanej stacji Ursus Północny.

Świętokrzyskie: od 14 grudnia pasażerowie będą mogli korzystać z nowego przystanku Mnichów, który zwiększy dostęp do pociągu na linii kolejowej nr 8 Kraków – Kielce. Każdego dnia w Mnichowie zatrzyma się 30 pociągów.

Ponad 100 relacji wyjazdowych w układzie cyklicznym

W nowym rozkładzie jazdy 17 wybranych relacji obsługiwanych przez przewoźników dalekobieżnych i regionalnych zostało objętych cyklicznym układem odjazdów. Oznacza to stałe, powtarzalne minuty odjazdów pociągów na całej trasie. Cykliczne rozkłady obejmują m.in. najważniejsze trasy dalekobieżne, takie jak Warszawa – Gdynia, Bydgoszcz – Lublin, Olsztyn – Poznań, Warszawa – Bydgoszcz czy Warszawa – Berlin. Z ujednoliconych końcówek minutowych skorzystają także podróżni na relacjach regionalnych, m.in. Otwock – Pruszków, Piaseczno – Zegrze Południowe, Góra Kalwaria – Warszawa Gdańska. Układ cykliczny objął również wybrane trasy transgraniczne, m.in. Goerlitz – Jelenia Góra oraz Szklarska Poręba Górna – Harrachov, zwiększając przewidywalność i spójność godzin odjazdów w różnych częściach kraju. Liczba stacji objętych system wzrosła z 63 do 108 co znacząco ułatwi pasażerom planowanie podróży oraz orientowanie się w godzinach odjazdów bez konieczności każdorazowego sprawdzania rozkładu.

Gdzie aktualnie realizowane są prace i mogą wystąpić utrudnienia?

Małopolskie: utrudnienia pasażerowie odczują na linii kolejowej nr 8 między Krakowem Głównym, Miechowem i Tunelem oraz na odcinku Kozłów – Sędziszów, gdzie szeroki zakres prac inwestycyjnych wymaga prowadzenia ruchu jednotorowego i licznych zmian na poszczególnych stacjach. W praktyce oznacza to konieczność skrócenia relacji części pociągów, wprowadzenia tras okrężnych, ograniczenia postojów oraz zmiany czasów przejazdu, które w przypadku wybranych składów mogą się istotnie wydłużyć. Od 16 stycznia zakres prac jeszcze się zwiększy, co będzie wymagało dodatkowych zmian. Zakończenie zasadniczej części prac na odcinku Kraków Główny – Tunel zaplanowano na sierpień 2026 r.

Łódzkie: duży zakres robót zaplanowano także na linii kolejowej nr 1 między Koluszkami, Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem i Częstochową. Modernizacja tej magistrali obejmuje podnoszenie prędkości i szereg zamknięć torowych, które wymuszają kierowanie części pociągów objazdami, m.in. przez Centralną Magistralę Kolejową (CMK) lub linię kolejową nr 14 i linię kolejową nr 131. Dobrą wiadomością jest to, iż od 14 grudnia uruchomione zostaną codzienne, bezpośrednie połączenia ŁKA z Łodzi przez Koluszki do Częstochowy.

Śląskie i Opolskie: w bezpośrednim powiązaniu z pracami prowadzonymi na terenie województwa łódzkiego realizowane są skoordynowane roboty na linii kolejowej nr 61 i linii kolejowej nr 144. Zakres prac obejmuje modernizację blisko 90 km torów, przebudowę urządzeń srk i sieci trakcyjnej oraz prace na trzech mostach. W związku z inwestycją od 28 stycznia wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Opole – Częstochowa, składy PKP Intercity zostaną kierowane trasami okrężnymi przez Kędzierzyn-Koźle, a wybrane pociągi Pendolino na trasie Warszawa – Wrocław zostaną odwołane.

Pomorskie: kontynuowana będzie modernizacja linii kolejowej nr 202 między Słupskiem a Lęborkiem. Prace torowe i stacyjne, w ramach innego zadania, w tym przebudowa peronów i rozjazdów, obejmą również stację Reblino na tej samej linii i będą wiązały się z cyklicznym wprowadzaniem komunikacji zastępczej na odcinkach Słupsk – Reblino – Wrześnica oraz Sławno – Słupsk i Sławno – Ustka. Utrzymana pozostanie nocna przerwa w ruchu między Słupskiem a Lęborkiem, a wybrane połączenia dalekobieżne zostaną skrócone lub skierowane na trasy alternatywne.

Szybszy dostęp do rozkładów dzięki kodom QR

Polskie Linie Kolejowe rozszerzają testowane od września kody QR, które po zeskanowaniu telefonem pokazują bieżące odjazdy z konkretnej stacji lub przystanku. Dotychczas dostępne na Podhalu, Podlasiu, Lubelszczyźnie i Dolnym Śląsku, od połowy grudnia funkcjonalność obejmie wszystkie lokalizacje w Polsce. Tabele odjazdów są już dostępne w Portalu Pasażera w zakładce „Katalog stacji”, a kody QR umożliwiają szybki dostęp do informacji na dowolnym urządzeniu mobilnym. Od 14 grudnia kody będą sukcesywnie pojawiać się na wszystkich stacjach i przystankach, uzupełniając tradycyjne informacje w gablotach i ułatwiając planowanie podróży.

Nowy rozkład jazdy został opracowany tak, aby – mimo bardzo dużej skali prac modernizacyjnych – zapewnić możliwie najkorzystniejszą ofertę przewozową. Pasażerowie mogą liczyć na krótsze czasy podróży na wielu kluczowych trasach, jednak w regionach, gdzie realizowane są inwestycje, należy spodziewać się czasowych zmian i ograniczeń. Aktualne informacje o kursowaniu pociągów będą dostępne na portalpasazera.pl, w aplikacjach przewoźników i na tablicach informacyjnych na stacjach.

Źródło: PLK/redakcja
Fot. Adrian Hryniuk – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

555 połączeń i Pendolino do Zakopanego, czyli nowy rozkład jazdy pociągów PKP Intercity
Cyfrowy rozkład jazdy pociągów – PKP PLK testuje kody QR na 530 stacjach i przystankach
Idź do oryginalnego materiału