W sobotę, 28 czerwca, otwieramy nowy odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ul. św. Bonifacego do pętli autobusowo-tramwajowej Stegny. Na tory wyjedzie nowa linia numer 19. Mieszkańcy Dolnego Mokotowa będą mieć połączenie z Dworcem Centralnym i al. Jana Pawła II.
Otwieramy trasę tramwajową na Stegny! Już od soboty, 28 czerwca, tramwaj linii 19 pojedzie nowo wybudowanym odcinkiem na ul. św. Bonifacego. To będzie szybkie, wygodne, szynowe połączenie z centrum, ale też z Wolą i Bemowem. Dojazd ze Stegien do Dworca Centralnego zajmie ok. 20 min – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Po zielonym torze do Centrum
Cała odnoga wilanowskiej trasy na Stegny liczy ok. 800 m długości – składa się na nią 1800 m toru pojedynczego. Na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Św. Bonifacego powstał pełny węzeł rozjazdowy. Dalej nowe torowisko poprowadzone zostało w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami i na sporym odcinku jest pokryte rozchodnikiem.
Nowy odcinek trasy kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową, zlokalizowaną przy szkole podstawowej im. Raoula Wallenberga i kościele pw. NMP Matki Miłosierdzia. Stanowiska dla autobusów będą tuż obok peronów tramwajowych (zaplanowano też wspólne przystanki). Powstał też rozjazd z myślą o możliwej przyszłej rozbudowie torowiska.
Odnoga wzdłuż ul. św. Bonifacego na Stegny stanowi rozszerzenie – jako opcja kontraktu – budowy głównej trasy do Miasteczka Wilanów, z której pasażerowie korzystają od zeszłego roku. Dzięki realizacji tej trasy komunikacją szynową zostanie objęte osiedle na Stegnach. Nowe torowisko zwiększa też elastyczność sieci tramwajowej.
Nowa linia tramwajowa
W związku z oddaniem do eksploatacji nowego torowiska utworzona zostanie nowa linia tramwajowa nr 19, która zabierze pasażerów ze Stegien i Dolnego Mokotowa w kierunku Dworca Centralnego ulicami: Puławską, Marszałkowską, Nowowiejską i al. Niepodległości oraz Chałubińskiego. Dalej standardowa trasa „dziewiętnastki” poprowadzi al. Jana Pawła II, ulicą Broniewskiego, al. Reymonta, Powstańców Śląskich do pętli Nowe Bemowo. W sobotę tramwaje rozpoczną kursowanie na wydłużonej trasie, do pętli Koło czyli pojadą dalej Powstańców Śląskich, Radiową i Dywizjonu 303. W ten sposób, na czas trwania remontu torów na ulicy Młynarskiej, pasażerowie otrzymają wygodne połączenie w tym rejonie Warszawy.
Nowa trasa będzie dostępna od wczesnych kursów porannych, przewidzianych w rozkładzie linii 19. Pierwszy tramwaj odjedzie z pętli Stegny w sobotę, 28 czerwca, o godz. 4:52 a z Koła o 4:54. W dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych, tramwaje będą kursowały co 10 min (to rozkład wakacyjny – planowana standardowa częstotliwość to 8 min); w soboty i święta w najpopularniejszych godzinach co 15 min.
Prace przy układzie drogowym
Cała inwestycja na Stegnach prowadzona jest bez całkowitego zamknięcia ruchu drogowego. Tak jak wcześniej – przy głównej trasie do Miasteczka Wilanów – gotowe elementy nowej infrastruktury są sukcesywnie oddawane do użytku. Uruchomienie trasy, przy równolegle trwających pracach związanych z układem drogowym, ułatwi przemieszczanie się mieszkańców w tej części miasta.
Wykonawca, firma Budimex, będzie teraz prowadzić prace wykończeniowe na Stegnach przy pozostałych elementach infrastruktury. Docelowy układ drogowy, z dwiema jezdniami i przywróceniem ruchu w obu kierunkach, zostanie oddany latem. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie ruchu i dwie zawrotki – w pobliżu ul. Batumi i przy pętli tramwajowo-autobusowej.
Dopełnieniem całej inwestycji będzie zieleń – pojawi się kilkadziesiąt drzew w standardzie warszawskim oraz ponad kilka tysięcy krzewów. Wykonawca będzie też sukcesywne udostępniać gotowe odcinki dróg rowerowych i chodników.
Zmiany dla kierowców
Od soboty 28 czerwca zmieni się czasowa organizacja ruchu. Zamknięty zostanie fragment północnej jezdni św. Bonifacego pomiędzy Jana III Sobieskiego a Jałtańską. Mieszkańcy ulic Jałtańskiej, Soczi i Batumi wjadą na północną jezdnię tymczasową zawrotką wytyczoną przy Batumi. Tędy także wyjadą – pomiędzy Jałtańską a zawrotką będą dwa kierunki ruchu. Z kolei do ulic Kaspijskiej i Kaukaskiej będzie można zawrócić przed pętlą autobusową. Żeby wrócić do południowej jezdni św. Bonifacego, trzeba będzie najpierw pojechać w kierunku Batumi.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Fot. Tramwaje Warszawskie
Sprawdź również: