W sierpniu 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR), które dotyczyło problemu niszczenia pól uprawnych i terenów leśnych przez użytkowników pojazdów terenowych. Resort przedstawił swoje stanowisko w piśmie z dnia 22 sierpnia 2025 r., odnosząc się do kwestii regulacji związanych z organizacją wypraw off-road i wynajmem pojazdów typu off-road.

Kompetencje Ministerstwa Infrastruktury
Ministerstwo wyjaśniło, iż nie posiada kompetencji w zakresie regulacji działalności gospodarczej polegającej na wynajmie pojazdów terenowych czy organizacji wypraw off-road. Do zadań resortu należą jedynie kwestie związane z:
- homologacją pojazdów,
- badaniami technicznymi,
- rejestracją,
- zasadami ruchu drogowego na drogach publicznych.
W odpowiedzi wskazano również, iż szerzej problem był omawiany w piśmie z dnia 8 kwietnia 2025 r. – odpowiedzi na interpelację posłanki Barbary Bartuś dotyczącą uregulowania ruchu quadów i skuterów śnieżnych na terenach otwartych i przyrodniczo cennych.
Problem łamania prawa, a nie braku regulacji
Zdaniem resortu infrastruktury problem nie wynika z braku przepisów, ale z ich nagminnego i świadomego łamania. Już dziś istnieją zakazy wjazdu na tereny leśne i rolne, ale najważniejsze jest ich egzekwowanie. Ministerstwo podkreśliło, iż istotne znaczenie ma:
- skuteczne wykorzystanie uprawnień służb,
- poczucie nieuchronności kary dla sprawców wykroczeń.
Jednocześnie wskazano, iż nadzór i egzekwowanie tych kwestii nie leży w kompetencji Ministra Infrastruktury.
Nowelizacja kodeksów – zaostrzenie kar
Ważnym elementem całej sprawy jest fakt, iż w wykazie prac legislacyjnych rządu znajduje się projekt UD275, zgłoszony przez Ministra Sprawiedliwości. Zakłada on zaostrzenie przepisów karnych wobec osób nielegalnie wjeżdżających do lasów pojazdami mechanicznymi takimi jak:
- quady,
- motocykle crossowe,
- inne pojazdy terenowe.
Projekt przewiduje bardziej dotkliwe sankcje oraz ma na celu lepszą ochronę przyrody i ograniczenie niszczenia środowiska. Szczegóły dokumentu są dostępne na stronie gov.pl.
Spór o pojazdy terenowe w Polsce nie dotyczy braku prawa, ale przede wszystkim egzekwowania istniejących zakazów. Ministerstwo Infrastruktury jasno zaznaczyło, iż odpowiedzialność za wdrażanie sankcji leży poza jego kompetencjami. Równocześnie Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje zmiany w kodeksach, które mają zaostrzyć odpowiedzialność karną dla osób niszczących lasy i pola uprawne poprzez nielegalne przejazdy quadami i innymi maszynami terenowymi.