Lufthansa, jedna z największych europejskich linii lotniczych, została ukarana grzywną w wysokości 4 milionów dolarów przez Departament Transportu Stanów Zjednoczonych. Kara dla Lufthansy to skutek domniemanej dyskryminacji żydowskich pasażerów przez niemieckiego przewoźnika. Incydent wywołał szerokie kontrowersje i uznano go za jedno z najpowazniejszych naruszeń praw obywatelskich w lotnictwie międzynarodowym.
Rekordowa kara dla dla Lufthansy za dyskryminację
Kara dla Lufthansy ma związek z wydarzeniami z maja 2022 roku, kiedy to grupa 128 pasażerów pochodzących z Nowego Jorku, z których większość była ubrana w tradycyjne stroje ortodoksyjnych Żydów, została pozbawiona możliwości wejścia na pokład samolotu Lufthansy, lecącego z Frankfurtu do Budapesztu. Powód? Rzekome niewłaściwe zachowanie kilku osób z grupy. Pasażerowie, mimo iż nie podróżowali razem i się nie znali, twierdzili, iż wszyscy zostali potraktowani jako jedna grupa i odmówiono im dalszego lotu z powodu działań jednostek. To wzbudziło podejrzenia, iż decyzja Lufthansy mogła być motywowana uprzedzeniami.
Departament Transportu USA uznał działanie linii lotniczej za rażące naruszenie praw obywatelskich i nałożył karę w wysokości 4 milionów dolarów, co stanowi najwyższą grzywnę nałożoną na linię lotniczą w związku z dyskryminacją pasażerów. Władze amerykańskie podkreślają, iż takie przypadki nie mogą być tolerowane i będą surowo karane.
Nikt nie powinien doświadczać dyskryminacji podczas podróży, a kara dla Lufthansy wysyła jasny sygnał do branży lotniczej, iż będziemy reagować na naruszenia praw obywatelskich pasażerów – skomentował amerykański sekretarz transportu Pete Buttigieg
#auspol Lufthansa airlines fined $4 mill for booting Jewish passengers who refused to comply with masking requirements. The 'Chosen' don't have to obey rules now that everything is antisemitic. "Why do you hate us?" Jews calling the German police Nazi was probably not a good idea pic.twitter.com/PQzOLYZSlP
— McShayme2011 Formerly McShayne2011 (@McShayme2011) October 16, 2024
Lufthansa zapowiada zmiany
Lufthansa wyraziła ubolewanie z powodu zaistniałej sytuacji, jednak kategorycznie zaprzeczyła, jakoby jej działania miały charakter dyskryminacyjny. Linie lotnicze tłumaczą, iż decyzja o odmowie wejścia na pokład była wynikiem szeregu nieporozumień oraz błędnych informacji otrzymanych w trakcie procesu decyzyjnego. Przedstawiciele Lufthansy zaznaczyli, iż decyzja została podjęta wyłącznie w oparciu o względy bezpieczeństwa, w tym nieprzestrzeganie przez wielu pasażerów obowiązkowych środków ochrony przed COVID-19 podczas wcześniejszego lotu z Nowego Jorku do Frankfurtu. Pomimo to, linie lotnicze wielokrotnie publicznie przepraszały za niekomfortową sytuację i podjęły działania, aby w przyszłości uniknąć podobnych incydentów.
Aby zapobiec powtórzeniu się takich sytuacji, Lufthansa wprowadziła specjalne programy szkoleniowe dla swoich pracowników, obejmujące tematykę antysemityzmu i dyskryminacji. W oświadczeniu udostępnionym przez firmę, podkreślono, iż celem Lufthansy jest promowanie wartości takich jak tolerancja, różnorodność i akceptacja, zarówno w relacjach z pasażerami, jak i w obrębie wewnętrznej kultury korporacyjnej. W artykule opublikowanym przez „The Washington Post”, Lufthansa zadeklarowała, iż chce stać się „ambasadorem dobrej woli”, a nowy program szkoleniowy ma wzmocnić świadomość wśród pracowników na temat przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji.
To już kolejna kara dla Lufthansy
To nie pierwszy przypadek, kiedy Lufthansa musiała zmierzyć się z karami finansowymi w Stanach Zjednoczonych. W czerwcu 2023 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) nałożyła na niemiecką linię lotniczą karę w wysokości 1,1 miliona dolarów. W tym przypadku kara dla Lufthansy dotyczyła opóźnień w zwrotach kosztów biletów związanych z pandemią COVID-19. Łącznie linie lotnicze w USA otrzymały wtedy wysokie kary za zaniedbania w realizacji zwrotów dla pasażerów.
Chociaż Lufthansa nie zgadza się z decyzją Departamentu Transportu USA i zaprzecza zarzutom o dyskryminację, firma przyjęła karę i zadeklarowała współpracę w celu poprawy swoich procedur. Szkolenia antydyskryminacyjne mają stać się integralną częścią działań zapobiegawczych, które mogą wzmocnić wizerunek Lufthansy jako linii lotniczej dbającej o prawa wszystkich swoich pasażerów. Nie ma wątpliwości, iż reputacja firmy może zostać nadszarpnięta w wyniku tego incydentu. Jednak odpowiednie działania naprawcze, takie jak rozwój programów edukacyjnych dla personelu i wdrożenie nowych standardów obsługi pasażerów, mogą pomóc Lufthansie odzyskać zaufanie swoich klientów na globalnym rynku lotniczym.
Czesi odzyskali Smartwings! Żydzi zerwali negocjacje
Znajdziesz nas w Google News