Okiem Grossmanna: toruńskie tramwaje

4 miesięcy temu
Zdjęcie: Tramwaj PESA Swing w Toruniu (fot. Michał Grossmann)


Zaglądamy do Torunia, trzeciego po Łodzi i Bydgoszczy miasta z siecią tramwajową o rozstawie 1000 mm, a drugą z trzech w województwie kujawsko-pomorskim. Przez ostatnie miesiące inwestycje, w tym budowa nowej trasy tramwajowej, i remonty infrastruktury torowej znacznie utrudniały podróże po mieście. Od sierpnia 2023 r. nadeszła stabilizacja na wszystkich liniach w mieście.

Tramwaj PESA Swing w Toruniu (fot. Michał Grossmann)

Cofnijmy się jednak o dekadę, do roku 2013. Z powodu braku miejsca na starej zajezdni przy ul. Sienkiewicza, rozbudowano dwie pętle – Moroarenę i Olimpijską – o dodatkowe tory dostawcze.

Rok później, dokładnie 24 czerwca 2014 r. oddano pierwszą po wielu latach, nową trasę tramwajową o długości 1,9km. Połączyła ona na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza, Broniewskiego i Kraszewskiego kampus Uniwersytetu Mikołaja Kopernika na Bielanach z trasą przecinającą miasto ze wschodu na zachód.

Równocześnie w ramach tej inwestycji z trasą na Uniwersytet, odtworzono torowisko po śladzie dawnej linii nr 3 w Al. Solidarności, między Pl. Teatralnym a Czerwoną Drogą, tworząc węzeł przesiadkowy A+T. Pozwoliło to skierować tramwaje wspomnianymi odcinkami linii nr 1 z pętli Olimpijska na Uniwersytet. Do obsługi tej trasy oraz pozostałych linii, w roku 2014 zakupiono nowoczesne tramwaje PESA Swing 122NbT 5-członowe (6 szt.), zaś rok później 3-członowe 121NbT (6 szt.). Także w 2015 roku dotarły kolejne PESY, tym razem dwukierunkowe 122NbTDuo (5 szt.) Ostatnie dostawy nowych tramwajów PESA Swing 122NaT nastąpiły w 2022 roku, w ramach budowy nowej trasy na osiedle Jar (5 szt.).

W międzyczasie modernizacje przechodziły kolejne odcinki istniejących torowisk, m.in. w ul. Wały gen. Sikorskiego, Warszawska, Traugutta, Szosa Lubicka, Broniewskiego, Bydgoska czy Wł. Warneńczyka. Część odcinków zyskała tzw. zielone torowiska.

Od lat mówiło się w Toruniu także o budowie trasy tramwajowej, prowadzącej na wciąż rozbudowującą się północ miasta. Prace w końcu ruszyły. Nowa linia tramwajowa rozpoczyna się wpięciem nowego układu torowego w powstały kilka lat temu w Alei Solidarności. Dalej biegnie dawnym śladem linii nr 3 w ul. Szosa Chełmińska, a następnie ulicami: Długą, Legionów, Polną, Watzenrodego do pętli zlokalizowanej przy ul. Heweliusza. Długość trasy to około 6,5km. Uroczyste otwarcie linii nastąpiło 25 sierpnia 2023 roku, o czym wspominaliśmy na łamach „Raportu Tramwajowego”. Do obsługi trasy skierowano tramwaje linii nr 3 z Motoareny i nr 6 z Olimpijskiej.

Podczas budowy trasy przy ul. Legionów wyprowadzono rozwidlenia torowe do przyszłej nowej zajezdni tramwajowej, a kawałek dalej wybudowano specjalne skrzyżowanie torowe z linią kolejową. Wraz z budową tej linii tramwajowej utworzono także nowy łącznik w Alei Jana Pawła II, pomiędzy ul. Kraszewskiego a Sikorskiego. Jak na razie jest on wykorzystywany tylko podczas awaryjnych zmian tras lub remontów torowisk.

Idź do oryginalnego materiału