Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło podpisanie umów grantowych dla projektów wyłonionych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” – CEF Transport 2023. Unijne dotacje na polskie inwestycje zostaną przeznaczone na rozwój infrastruktury kolejowej, portowej oraz drogowej, co znacznie wpłynie na poprawę transportu w Polsce.
Dotacje na polskie inwestycje
Dzięki przyznanym środkom Polska kontynuuje dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, iż dotacje na polskie inwestycje są świadectwem całościowego podejścia do rozbudowy infrastruktury transportowej. Jak zauważył, fundusze unijne przyczynią się do dalszego wzmacniania konkurencyjności polskiego transportu.
Przyznane przez Komisję Europejską granty na realizację projektów potwierdzają, iż do spraw budowy i modernizacji infrastruktury podchodzimy w sposób kompleksowy. Jestem przekonany, iż dzięki tym środkom finansowym nasza infrastruktura będzie jeszcze bardziej konkurencyjna – powiedział wiceminister.
Jednym z kluczowych sektorów, który skorzysta z dofinansowania, jest kolej, która otrzymała ponad 1,7 mld zł na realizację trzech ważnych projektów. Dodatkowe fundusze zostały przeznaczone na rozwój infrastruktury portowej i drogowej, co znacząco wpłynie na wzrost efektywności transportu międzynarodowego.
Ponad 500 mln euro na projekty najważniejsze dla polskiej infrastruktury
Dziś w Ministerstwie Infrastruktury przekazano umowy grantowe dla projektów, które uzyskały dofinansowanie w ramach konkursu „Łącząc Europę” – CEF Transport 2023.
– Przyznane przez Komisję Europejską… pic.twitter.com/KXQ3KCsBoX
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) October 9, 2024
Polska kolej może się rozwijać dzięki wsparciu UE
Polska kolej otrzymała wsparcie finansowe na trzy strategiczne projekty, które przyczynią się do modernizacji kluczowych linii. Łączna wartość dofinansowania z CEF wynosi 405 mln euro, co przekłada się na ponad 1,7 mld zł.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe otrzyma unijne dotacje na dwie ważne polskie inwestycje:
- prace na linii E75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Osowiec – na ten cel przeznaczono 223,12 mln euro,
- prace na linii kolejowej nr 12 (Skierniewice – Łuków, C-E20) na odcinku Skierniewice – Pilawa – tu wsparcie wynosi 145 mln euro.
Dodatkowo, 37,5 mln euro na przygotowanie dokumentacji projektowej dla trasy Sieradz Północny – Poznań w ramach korytarza transportowego Morze Północne – Morze Bałtyckie, uzyskała spółka CPK, odpowiadającą za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dzisiaj otrzymaliśmy kolejne wsparcie, ale wciąż jesteśmy w połowie drogi po unijne dofinansowania. Chcemy, by efekt finalny realizowanych inwestycji kolejowych był dla pasażera widoczny w postaci m.in. dobrego rozkładu jazdy – stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
O rozwoju połączeń transportowych UE-Ukraina z udziałem wiceministra @PiotrMalepszak w Lublinie.
Wiceminister infrastruktury rozmawiał z @EU_Commision DG MOVE @Transport_EU oraz delegacją ukraińską pod przewodnictwem @SerhiyDerkach o:
inicjatywach realizowanych w… pic.twitter.com/WpTIeGZHk3
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) October 10, 2024
Inwestycje w porty i drogi
Rozwój sektora morskiego również uzyskał silne wsparcie finansowe. Dwa najważniejsze projekty portowe otrzymały dofinansowanie o łącznej wartości 37,5 mln euro (160 mln zł):
- port w Policach – spółka Zarząd Morskiego Portu Police otrzymała 35,9 mln euro na budowę węzła kolejowego oraz infrastruktury technicznej dla Portu Police,
- porty w Szczecinie i Świnoujściu – projekt rozwijający infrastrukturę do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście uzyskał wsparcie w wysokości 1,56 mln euro.
Jednak nie tylko kolej i porty, ale także infrastruktura drogowa skorzysta z unijnych grantów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała ponad 260 mln zł na realizację strategicznego projektu budowy drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne. Celem tego projektu jest usprawnienie ruchu na granicy Polski z Ukrainą, co przyczyni się do poprawy międzynarodowych połączeń transportowych.
Granty przyznane w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) obejmują szczegółowe warunki realizacji projektów, w tym maksymalne kwoty dofinansowania oraz zasady i terminy realizacji. Celem tego wsparcia jest zwiększenie efektywności transportu w całej Europie oraz poprawa infrastruktury kluczowej dla zrównoważonego rozwoju regionu. Dzięki efektywnemu zarządzaniu środkami z Unii Europejskiej, Polska ma szansę stać się jeszcze ważniejszym węzłem transportowym w Europie.
Kolejne lokomotywy NEWAG już we flocie Intercity! Może teraz nie będzie opóźnień