Jak pokazują wyniki ostatniego już w tym roku badania Barometr Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind, eksperci branży retail za dwa dominujące trendy kształtujące branżę handlową uznają omnichannel experience (28 proc.) oraz personalizację (25 proc.).
Samą sytuację branży w mijającym roku, ponad połowa z nich oceniła jako przeciętną.
E-commerce po pandemii
Bieżący rok jest pierwszym od 2020, który nie upłynął pod znakiem pandemii. To z kolei miało bezpośrednie przełożenie na obraz e-handlu. Sprzedaży online nie napędza już lockdown, a czynniki takie jak wysoki poziom inflacji czy dyrektywa Omnibus, studzą zapał klientów, a marketerów stawiają przed ciężkim zadaniem tworzenia zupełnie nowych strategii.
Ostatni kwartał tego roku nie przyniósł w opiniach ekspertów zmian, jeżeli chodzi o to, jakie czynniki najmocniej wpływają na decyzje konsumentów. Tak jak w poprzednich edycjach, polityka cenowa otrzymała zdecydowaną przewagę głosów – wskazało na nią aż trzy czwarte respondentów. Kolejnym obszarem, w którym ankietowani byli zgodni z wynikami wcześniejszych Barometrów jest najszybciej rozwijający się kanał sprzedaży – tu ponownie retailerzy wybrali aplikację mobilną (28 proc.).
Kanałem dystrybucji, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu wśród ekspertów jest marketplace – 25 proc. z nich uznało go za najszybciej rosnący w bieżącym roku. Z kolei, prognozy przedstawione przez Strategy&Poland sugerują, iż do 2027 roku sprzedaż za pośrednictwem marketplace’ów, może odpowiadać za choćby 60 proc. całości sprzedaży w retailu. Stąd, już co czwarty przedstawiciel firm biorących udział w Barometrze Retail deklaruje, iż jego organizacja zainwestowała w rozwój marketplace’u w 2023 roku.
– To, iż o e- i m-commerce rozmawia się i myśli dojrzalej, jest zasługą postpandemicznej stabilizacji. Handel online sprawdził się w sytuacji kryzysowej, a teraz udowadnia swoją wartość w świecie równouprawnienia z onsite.
Zastosowanie aplikacji mobilnych również wewnątrz sklepów stacjonarnych i podczas zakupów to zasługa uważności retailerów oraz szybkiego wyciągania przez nich wniosków z zachowań i preferencji klientów. Poza tym, niemałą rolę odgrywaja sprawność operacyjna działów IT, oraz firm doradczych i wdrożeniowych.
Mimo chwilowo panicznej komunikacji postpandemicznej, nowy krajobraz retailu widzę jako harmonijny, a jego przyszłość – niezwykle interesującą. – komentuje Paweł Wasilewski, Head of Solutions w Future Mind.
Patrząc w przyszłość
Zważywszy na opinie ekspertów dotyczące kanału mobilnego – kolejnym krokiem w jego rozwoju zdaje się być synergia z zyskującym na popularności marketplace. Taki trend potwierdza się również w prognozach respondentów Barometru Retail. Ich zdaniem właśnie te dwa kanały będą najszybciej rosnąć w 2024 roku – odpowiednio 30 i 27 proc. wskazań.
Eksperci biorący udział w badaniu oceniali również, jak według nich będzie wyglądać sytuacja branży w kolejnych 12 miesiącach. Niemal dwie trzecie ankietowanych zgodnie uznało, iż będzie podobna do tegorocznej. Z kolei poza rozwiązaniami mobilnymi oraz marketplacem, rośnie popularność rozwiązań bazujących na AI – jak wskazują uczestnicy badania, głównie tych związanych z personalizacją (60 proc.). Według największej grupy ekspertów branży handlowej (34 proc.) wszystkie te działania mają za zadanie zwiększyć w nadchodzącym roku liczbę klientów.
– Wielu retailerów przyznaje, iż 2023 rok stanął pod znakiem przetowarowania, wojen cenowych czy nadmiernych obniżek. Niemniej jednak, dobiegający końca czwarty kwartał to czas przemyśleń nad lekcjami z działalności w mijającym roku, niekiedy bolesnymi. Ale teraz przed nami nowe rozdanie, nowe budżety i nowe strategie, aby zdobywać nowych klientów – właśnie to definiuje jako najważniejszy cel na 2024 rok najwięcej respondentów Barometru Retail – mówi Tomasz Woźniak, CEO & Partner w Future Mind.