Agencja Mindshare postanowiła zbadać stosunek Polaków do samochodów elektrycznych. Raport „Elektryki oczami Polaków” prezentuje opinie Polaków o elektrykach, a także o użytkownikach takich pojazdów. Ponadto otrzymane dane rodzą pytania dotyczące zmiany wzorców w sposobie przemieszczania się Polaków, postawy wobec ekologii oraz opinii na temat zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych w UE.
Jakie są opinie Polaków o elektrykach?
Obecnie transport drogowy generuje około 15 procent emisji dwutlenku węgla w UE. Odpowiedzią na ten problem mogą być auta elektryczne, które stanowią bardziej ekologiczną alternatywę dla pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi. Mindshare, agencja należąca do GroupM, zbadała opinie Polaków o elektrykach oraz o unijnym pomyśle wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych.
Rosnące w społeczeństwie zainteresowanie samochodami elektrycznymi oraz lokowanie w nich nadziei na odnalezienie neutralnego ekologicznie środka transportu przywiodło nam na myśl pytania – kim są sami użytkownicy, czy auta mogą być inkluzywne oraz jaki jest wektor tych przemian. O ile kwestie techniczne zostały już przez rynek dość dobrze zaadresowane, o tyle uchwycenie bardziej dalekosiężnych zmian w kontekście przemieszczania się i użytkowania aut to tematy warte głębszej eksploracji – tłumaczy Agata Karwacka, badaczka w Mindshare i autorka projektu.
Przeciętne auto elektryczne wytwarza około 90 g CO2e/km, prawie 3 razy mniej niż pojazdy spalinowe. Badanie Mindshare wykazało, iż kobiety (58%) częściej niż mężczyźni (48%) dostrzegają proekologiczne zalety samochodów elektrycznych w porównaniu z innymi pojazdami. jeżeli zaś chodzi o strukturę wiekową to młodsi Polacy w wieku 18-24 lata częściej zwracają uwagę na ten aspekt. Ponadto co trzeci z najmłodszej grupy badanych zgadza się ze stwierdzeniem, iż zakup takiego pojazdu to inwestycja, która zwróci się w przyszłości.
Raczej gadżeciarstwo dla snobów
Chociaż opinie Polaków o elektrykach są ogólnie pozytywne, większość naszych rodaków (61%) uważa, iż samochody elektryczne są rynkiem niszowym i przeznaczone są głównie dla określonej grupy odbiorców, przede wszystkim ceniących nowinki technologiczne i design (43%). Dystans jest również spowodowany opinią na temat użytkowników aut elektrycznych. 48% mężczyzn i 40% uważa bowiem, iż właściciele elektryków kupują je głównie po to, by ,,zrobić wrażenie”. Ponadto według 23% respondentów problemem jest łatwo dostępnych miejsc ładowania dla tego typu pojazdów.
Niszowe postrzeganie samochodów elektrycznych potwierdzają również opinie Polaków na temat wprowadzenia unijnego zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Taki pomysł popiera mniej niż 30% respondentów, ale jednocześnie wyniki badania, iż większość Polaków i tak chce ograniczać liczbę pojazdów na drogach na rzecz bardziej ekologicznych rozwiązań transportowych. Prawie 40% ankietowanych rezygnuje na co dzień z samochodu i wybiera komunikację miejską, a co piąty zamierza lub już zdecydował się całkowicie zrezygnować z samochodu ze względów ekologicznych.
Rynek ładowania pojazdów elektrycznych czeka ogromny wzrost!