Opłaty e-TOLL w górę! Masz starszy pojazd? Zapłacisz więcej!

2 tygodni temu

System e-TOLL, obejmujący w tej chwili sieć ponad 5 tysięcy kilometrów płatnych dróg krajowych, czeka znacząca zmiana w zasadach naliczania opłat. Od stycznia kierowcy pojazdów ciężarowych będą płacić opłaty e-TOLL według nowych stawek, które uwzględnią nie tylko masę pojazdu i normę emisji spalin, ale również jego indywidualny poziom emisji dwutlenku węgla (CO₂). To rozwiązanie ma wspierać ekologiczne pojazdy i jest efektem wdrażania unijnych wytycznych.

Opłaty e-TOLL będą wyższe

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowym cennikiem opłat w systemie e-TOLL, opierającym się na klasyfikacji emisji CO₂, zgodnej z unijnymi dyrektywami. Zgodnie z projektem, opłaty e-TOLL za przejazd będą podzielone na pięć klas emisji. Im bardziej ekologiczny pojazd, tym niższa opłata. Klasyfikacja ta jest zgodna z systemem Vecto, używanym już w kilku innych państwach Unii Europejskiej.

  1. Klasa 1: Najwyższa opłata. Dotyczy pojazdów o wysokiej emisji CO₂, głównie starszych pojazdów wyprodukowanych przed 2019 rokiem.
  2. Klasa 2: 5% niższa opłata dla pojazdów bardziej efektywnych paliwowo.
  3. Klasa 3: Kolejne obniżenie o 8% dla pojazdów o zwiększonej efektywności.
  4. Klasa 4: Znaczna ulga dla hybryd, które zużywają choćby o 50% mniej paliwa niż przeciętnie.
  5. Klasa 5: Pełne zwolnienie dla pojazdów o zerowej emisji CO₂, takich jak elektryczne i wodorowe ciężarówki.

Podstawą zmiany opłaty e-TOLL jest unijna dyrektywa 2022/362, która zobowiązuje państwa członkowskie do wdrożenia opłat związanych z emisją CO₂, a także do nałożenia dodatkowych kosztów za negatywny wpływ na środowisko. Nowe przepisy obejmują dwa najważniejsze rodzaje opłat – opłatę infrastrukturalną, obowiązującą już obecnie, zróżnicowaną w zależności od klasy EURO pojazdu, oraz opłatę za koszty zewnętrzne, powiązaną z poziomem emisji CO₂, wprowadzającą ulgowe stawki dla pojazdów ekologicznych.

Na przykładzie innych państw UE, takich jak Niemcy, widać, iż systemy uwzględniające emisję CO₂ mogą znacząco zwiększyć koszty dla starszych pojazdów ciężarowych, które nie spełniają wysokich norm ekologicznych. W Niemczech dla starszych ciężarówek opłaty wzrosły choćby o 80%, a na Węgrzech o około 30%. Podobne podwyżki mogą być wdrożone w Polsce dla najstarszych pojazdów, co może zachęcić do wymiany floty na bardziej nowoczesną.

Rozszerzenie sieci dróg płatnych

Rada Ministrów wprowadziła też zmiany w zakresie sieci dróg objętych opłatą e-TOLL. Z początkiem listopada sieć ta została rozszerzona o dodatkowe 1600 kilometrów dróg, co oznacza, iż opłaty e-TOLL obejmą łącznie ponad 5 tysięcy kilometrów tras, w tym autostrad i dróg ekspresowych. Opłaty dotyczą pojazdów o masie powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Środki te Krajowy Fundusz Drogowy planuje wydać na sfinansowanie nowych projektów drogowych i remonty istniejącej infrastruktury.

Do tego działania zobowiązali się nasi poprzednicy w ramach realizacji kamienia milowego KPO. Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą elektroniczną. Sieć nie była rozszerzana od 2017 r., a od tego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych – autostrad i dróg ekspresowych. Co istotne, wpływy z opłat za przejazd pojazdów ciężkich i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowe zasady opłat będą zgodne z ideą „korzystający płaci” oraz „zanieczyszczający płaci”. Preferencyjne stawki dla pojazdów elektrycznych czy wodorowych mają zachęcać przedsiębiorstwa transportowe do inwestycji w pojazdy przyjazne środowisku. W najbliższych latach takie ulgi będą stanowić istotną zachętę ekonomiczną dla właścicieli flot.

https://twitter.com/KAS_GOV_PL/status/1852019763574170024

System e-TOLL opiera się na technologii satelitarnej, co oznacza brak konieczności montowania specjalnych urządzeń na drodze. Użytkownicy instalują aplikację lub używają urządzeń GPS, co pozwala na śledzenie przejazdów i automatyczne naliczanie opłat.

Nowy system opłat stawia wyzwania przed właścicielami starszych pojazdów ciężarowych. Dodatkowe opłaty mogą stanowić istotne obciążenie finansowe dla przedsiębiorców posiadających starszą flotę. Projekt ustawy przewiduje jednak opcje obniżek dla pojazdów podlegających reklasyfikacji pod kątem efektywności emisji, co może zmotywować właścicieli do modernizacji floty.

Bezpieczniejsze drogi zimą? Rampy do odśnieżania ciężarówek zmieniają zasady gry [SPRAWDŹ LOKALIZACJE]

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału