Ostróda: stacja kolejowa w trakcie wielkiej metamorfozy

3 dni temu

Stacja kolejowa w Ostródzie przechodzi gruntowną modernizację wartą ponad 250 mln zł. Inwestycja realizowana przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Planu Odbudowy obejmuje nowoczesne perony, przebudowę torów, tunel podziemny oraz unikalne wykorzystanie elementów historycznej infrastruktury.

Gdy w 1872 roku przez Ostródę przejechał pierwszy pociąg Kolei Wschodniopruskiej, nikt nie spodziewał się, iż po blisko 150 latach to samo miejsce stanie się placem budowy jednej z najnowocześniejszych stacji kolejowych regionu. Dziś modernizacja stacji w Ostródzie jest symbolem dynamicznych zmian, a jednocześnie ukłonem w stronę jej historycznego znaczenia dla miasta.

W marcu tego roku inwestycja weszła w kolejny etap. Zakończono przebudowę połowy stacji z torami o numerach nieparzystych, a prace przeniosły się na część z torami parzystymi. Na dwukrawędziowym peronie nr 1, położonym między torem 1 a 2, powstaje nawierzchnia oraz odwodnienie. Od marca podróżni korzystają już z połowy nowej platformy, a w tej chwili trwa przebudowa drugiej krawędzi.

Nowy tunel podziemny połączy budynek dworca z peronami, a także umożliwi bezpieczne przejście pomiędzy ulicami 11 Listopada i Słowackiego.

Równolegle modernizowany jest most kolejowy nad rzeką Drwęcą. Zakończono betonowanie płyty ustroju nośnego i montaż zbrojenia, a także trwa obróbka kamienia przeznaczonego na okładziny. W projekcie wykorzystuje się również stare elementy ścian mostu. Budowana jest nowa sieć trakcyjna oraz odwodnienie torów.

Ciekawostką inwestycji jest ponowne użycie elementów starych wiat peronowych. Zamiast trafić na złom, zostały one przekształcone w zadaszenia dla stojaków rowerowych, co jest przykładem połączenia nowoczesności z poszanowaniem historii miejsca.

Po zakończeniu prac, planowanym na sierpień 2026 roku, pasażerowie i mieszkańcy Ostródy będą korzystać z peronów dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, nowej infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo oraz wygodnego układu komunikacyjnego w obrębie stacji.

Wykonawcą prac na stacji w Ostródzie jest Torpol S.A., który realizuje modernizację w formule „projektuj i buduj” na zlecenie Polskich Linii Kolejowych S.A. Kontrakt o wartości ok. 254 mln zł netto obejmuje kompleksową przebudowę peronów, torów, mostu nad rzeką Drwęcą, budowę tunelu podziemnego oraz nowej sieci trakcyjnej. Nadzór inwestorski nad zadaniem sprawuje Koltech Inwestor Sp. z o.o., z którym podpisano umowę o wartości 9,1 mln zł.

Zobacz również:

Torpol z najkorzystniejszą ofertą na modernizację stacji Ostróda
Stacja Ostróda zmieni się dla podróżnych
Idź do oryginalnego materiału