Chińczycy po raz kolejny udowodnili, jak bardzo są zdeterminowani o ile chodzi o gonienie zachodniej konkrecji. Jeszcze kilka lat temu nikt by się nie spodziewał tak dużego kombajnu po chińskiej firmie, jednak dla Zoomliona nie tylko rozmiar ma być wyznacznikiem rozwoju.
Bowiem zaprezentowany na targach w Agritechnika w Hanowerze model H7 600e jest nie tylko znacznych rozmiarów, znacznie większych niż przyzwyczaiła nas konkurencja z Państwa Środka, ale ma również unikalny na skalę światową napęd. Zoomlion w ostatnim czasie wyrasta na prawdziwego specjalistę od hybrydyzacji napędów w swoich maszynach i najwyraźniej chce, aby stało się to wyróżnikiem marki. Czy to dobry ruch? Z pewnością bycie kolejnym chińskim producentem maszyn nie brzmi tak dobrze jak byciem liderem w branży o ile mowa o napędach hybrydowych.
Zoomlion H7 600e – pierwszy hybrydowy kombajn
Na początku tego roku sporo pisaliśmy o chińskich firmach, które postanowiły zdobyć laur pierwszeństwa o ile chodzi o stworzenie maszyn z napędem elektrycznym. Prym wiodą tutaj marki Sany oraz Liu Gong, ale również Zoomlion nie chce być w tyle, z tym iż bardziej niż na elektryki firma stawia na napędy kombinowane: spalinowo-elektryczne.
Model H7 600e, który póki co stanowi zwieńczenie oferty kombajnów Zoomliona, waży 22600 kg i jak deklaruje producent, powinien być w stanie uporać się z 4-6 ha w godzinę, oszczędzając przy tym niemal 1/3 energii w stosunku do klasycznej maszyny podobnej klasy. A jaka to klasa? Przede wszystkim mowa o kombajnach rotorowych, z dwoma rotorami bo tyle ma ich Zoomlion i mocy silnika na poziomie 353 kW. W przypadku kombajnu Zoomliona jednostkę dostarczyła firma Yuchai, jest to model YCK o pojemności 11 litrów w najnowszej specyfikacji spełniającej normę Stage V, a więc z kompletem elementów układu oczyszczania spalin. Jest to silnik szeroko spotykany w chińskich spycharkach, ładowarkach przegubowych czy dużych generatorach.
Napęd hybrydowego kombajnu
Jeżeli chodzi o napęd, to producent deklaruje, iż udało się wyeliminować 70% przekładni pasowych i faktycznie o ile zajrzeć pod osłony, to klasycznych pasów jest niewiele, większość pracy spoczywa na licznych (w sumie jest ich 12) silnikach elektrycznych chłodzonych cieczą. Również napęd jazdy jest elektryczny, tak samo jak napęd hedera.
Kombajn do zboża Zoomlion H7 600e , fot. GSTo wszystko w połączeniu z niedużym akumulatorem trakcyjnym ma pomóc w obniżeniu energochłonności o około 30% względem konwencjonalnego kombajnu. Wszystko wygląda świetnie na papierze, jednak póki co szczegółów producent nie chce jeszcze zdradzać. Te mamy poznać w przyszłym roku wraz z pojawieniem się kombajnu na europejskich polach.
Zoomlion H7 600e. Specyfikacja
Wspomniana bateria trakcyjna ma pojemność 11.55 kWh i jest to ogniwo MMC: nikiel mangan kobalt. Napęd obydwu osi jest realizowany elektrycznie, zaś maksymalna prędkość jazdy podczas transportu to aż 40 km/h, podczas pracy do 12 km/h. W przypadku hedera do zbóż producent przewidział szerokości od 7.6 do 9.2 m, zaś do kukurydzy przystawka ma 8 lub 12 rzędów. Wymiary separatora to 1440 na 600 mm, zaś rotory mają 4200 mm długości i 445 mm średnicy. Pojemność zbiornika na ziarno wynosi 11 m3, a prędkość rozładunku to 110 l/s.

2 godzin temu





![Kombajn Claas LEXION 770 zapalił się pod Tarnowskimi Górami [FOTO]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/11/09/619061.webp)








