Oto przyszłość branży? Pierwsza autonomiczna ciężarówka MAN już mknie po autostradzie

7 miesięcy temu

MAN Truck & Bus jest pierwszym producentem pojazdów, który otrzymał pozwolenie na test autonomicznej ciężarówki poziomu 4 na autostradzie. Bezobsługowa jazda ma zapobiegać wypadkom z powodu zmęczenia kierowcy i zoptymalizować procesy transportowe. Autonomiczna ciężarówka MAN może być też odpowiedzią na problem niedoboru 100 tysięcy kierowców.

Autonomiczna ciężarówka MAN przechodzi ważne testy

MAN stał się pierwszym producentem pojazdów, który wysłał autonomiczną ciężarówkę na niemiecką autostradę. Na pokładzie testowej ciężarówki, która samodzielnie przejechała około dziesięciu kilometrów po autostradzie A9 między węzłami Allershausen i Fürholzen, znajdowali się Federalny Minister Transportu Dr Volker Wissing oraz CEO MAN, Alexander Vlaskamp.

MAN Truck & Bus

MAN już od jakiegoś czasu intensywnie rozwijał autonomiczne ciężarówki do użytku w ośrodkach logistycznych oraz w przypadku ruchu między nimi. Jednak dopiero niedawno stał się pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który otrzymał pozwolenie na test autonomicznej ciężarówki poziomu 4 na autostradzie. Autonomiczna ciężarówka MAN może być odpowiedzią na problem niedoboru 100 tysięcy kierowców w Niemczech.

Pierwszy test autonomicznej ciężarówki na niemieckiej autostradzie dowodzi, iż Niemcy zajmują wiodącą pozycję w Europie w kwestii przepisów o autonomicznej jeździe. Naszym celem jest stać się wiodącym rynkiem dla zautomatyzowanego transportu. Rosnący niedobór kierowców stanowi wyzwanie dla społeczeństwa jako całości. Autonomiczne ciężarówki mogą pomóc złagodzić sytuację. Ponadto inteligentne połączenie transportu towarowego oferuje możliwość efektywniejszego przeprowadzenia przeładunku z drogi na kolej i tym samym wzmacnia klimatycznie przyjazny transport intermodalny- mówi Dr Volker Wissing, Federalny Minister ds. Cyfryzacji i Transportu.

Autonomia transportu

MAN od wielu lat rozwija koncepcję jazdy autonomicznej poprzez różne projekty badawcze i rozwojowe. Od 2017 do 2019 roku producent opracowywał i testował elektronicznie sprzężone ciężarówki w ramach wspólnego projektu badawczo-rozwojowego z DB Schenker. Paliwooszczędna flota była wykorzystywana przez ponad sześć miesięcy w regularnym transporcie towarowym na autostradzie A9 między Neufahrn a Norymbergą.

Później, w ramach projektu ANITA, MAN wraz z partnerami Deutsche Bahn, Uniwersytetem Stosowanych Nauk Freseniusa i firmą Götting KG skupiali się na kompleksowej cyfrowej integracji autonomicznej ciężarówki w procesie logistycznym obsługi kontenerów, a od 2022 roku MAN współpracuje z Autobahn GmbH i innymi partnerami z branży w projekcie ATLAS-L4. Jego celem jest opracowanie autonomicznej ciężarówki do użytku w transporcie autostradowym między ośrodkami logistycznymi.

Projekt ten opiera się na nowej niemieckiej ustawie o autonomicznej jeździe, uchwalonej w 2021 roku. Przepisy już teraz pozwalają na autonomiczną jazdę po wyraźnie zdefiniowanych trasach i pod nadzorem technicznym. Do tej pory MAN złożył aż 133 zgłoszenia patentowe w dziedzinie jazdy autonomicznej, z których 33 zostały już przyznane.

Dzisiaj podejmujemy kolejny duży krok w kierunku autonomicznych pojazdów użytkowych, drugiego – po przejściu na bezemisyjne pojazdy – ważnego obszaru przyszłości transportu. W tym roku przeprowadzamy początkowe testy z prototypami na autostradzie. Od 2025 roku będziemy realizować kolejne projekty między ośrodkami, ale już w typowej działalności dla klienta. W ten sposób podejmujemy kolejny krok w kierunku seryjnej produkcji autonomicznych ciężarówek. Ustawa o autonomicznej jeździe daje naszej branży niezbędne bezpieczeństwo planowania – mówi Alexander Vlaskamp, Przewodniczący Zarządu MAN Truck & Bus SE.

Autonomiczne samochody na polskich drogach to już tylko kwestia czasu

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału