Nowa inicjatywa zakłada budowę linii kolejowych łączących Bełchatów z Łodzią, Piotrków Trybunalski z Tomaszowem Mazowieckim oraz modernizację istniejących tras, w tym zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h na odcinku Zgierz – Kutno. Dokument określa współpracę stron w celu zwiększenia dostępności transportowej regionu łódzkiego, wzmocnienia jego wewnętrznej spójności oraz pełnego wykorzystania potencjału centralnego położenia województwa w kraju.
Cele i założenia Paktu Kolejowego
Sygnatariusze Paktu skupiają się na maksymalnym wykorzystaniu możliwości transportu kolejowego po ukończeniu strategicznych inwestycji w regionie. Głównym celem jest osiągnięcie synergii między połączeniami regionalnymi a dalekobieżnymi, co umożliwi efektywną realizację przewozów na różnych poziomach. Strony zamierzają wykorzystać potencjał projektów realizowanych w Łódzkim Węźle Kolejowym, na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) oraz w ramach programu Kolej+ w perspektywie do 2029 r. Władze dostrzegają także szansę w funduszach europejskich dla Łódzkiego na lata 2021-2027, które wesprą wizję dalszego rozwoju kolei w regionie.
Wspólnie z samorządem oraz PLK będziemy dążyć do zapewnienia synergii połączeń regionalnych i dalekobieżnych poprzez bilansowanie inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego realizowanych w tej chwili w regionie. Zwiększenie dostępności transportowej województwa pozwoli na wzmocnienie jego wewnętrznej spójności oraz maksymalne wykorzystanie geograficznego, centralnego położenia – podkreśla Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Planowane inwestycje w infrastrukturę kolejową
Pakt przewiduje szereg inwestycji infrastrukturalnych. Na linii kolejowej nr 16 (Zgierz – Kutno) planowane jest zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h oraz budowa mijanek, które w przyszłości umożliwią dalszą rozbudowę do układu dwutorowego. Modernizacja obejmie również trasę Łódź Widzew – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno, co usprawni połączenia z Kielcami i CMK.
Ważnym elementem Paktu jest przygotowanie Studium Planistycznego dla Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, w którym przeanalizowane zostaną możliwości poprawy przepustowości na liniach nr 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540 oraz 541. Dodatkowo zaplanowano prace nad usprawnieniem połączenia między Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice.
Rozwój infrastruktury kolejowej w województwie łódzkim przyczyni się do lepszej integracji regionalnych połączeń, co umożliwi sprawniejsze i bardziej efektywne przewozy między miastami. Dzięki temu mieszkańcy zyskają więcej opcji podróży, a przedsiębiorstwa będą mogły szybciej i łatwiej transportować towary. To przyniesie korzyści zarówno dużym miastom, jak i lokalnym społecznościom – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Nowe przetargi, harmonogram działań i finansowanie
Pierwsze konkretne działania rozpoczną się już w 2025 r., kiedy to uruchomione zostaną procedury przetargowe dla trzech kluczowych projektów. Obejmą one:
- rewitalizację linii kolejowej nr 16 na odcinku Zgierz – Kutno
- modernizację i elektryfikację linii nr 25 między Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną
- opracowanie Studium Planistycznego dla aglomeracji
Ponadto woj. łódzkie w porozumieniu z PKP PLK zamierza podjąć działania poprzedzające przygotowanie studium wykonalności dla budowy linii Bełchatów – Łódź oraz Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki. Dofinansowanie projektów ma zostać zapewnione ze środków będących w dyspozycji stron Paktu Kolejowego.

Woj. łódzkie zapewni wykonywanie przewozów regionalnych o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PKP PLK infrastrukturze kolejowej z założeniem uruchomienia bądź utrzymania minimum 8 par pociągów na dobę – deklarują przedstawiciele samorządu.
Pakt Kolejowy dla woj. łódzkiego stanowi inicjatywę, która może znacząco wpłynąć na rozwój transportu w centralnej Polsce. Kolejne działania i priorytety inwestycyjne zostaną ustalone na podstawie wyników Studium Planistycznego, co ma zapewnić kompleksowe oraz przemyślane podejście do rozwoju infrastruktury kolejowej.



Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew
Sprawdź również: