Firma OnTurtle, działająca w sektorze transportu, kontynuuje intensywny rozwój swojej europejskiej sieci stacji oferującej paliwo HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone rozwiązania energetyczne w transporcie, przedsiębiorstwo uruchomiło aż 26 nowych stacji HVO w Niemczech oraz 21 kolejnych we Włoszech. Tym samym liczba stacji należących do sieci OnTurtle w Europie przekroczyła 70, a działalność rozszerzono na pięć krajów.
Paliwo HVO dostępne w coraz większej ilości krajów
Odnawialne paliwo HVO do silników wysokoprężnych pozwala na redukcję emisji CO2 choćby o 90%. Z tego względu staje się kluczowym elementem strategii dekarbonizacji transportu, odpowiadając na globalne wyzwania związane z ochroną klimatu. W ramach współpracu z lokalnym partnerem Hoyer, OnTurtle uruchomii w Niemczech aż 26 stacji HVO w strategicznych lokalizacjach, m.in. w pobliżu takich miast jak Hamburg, Berlin, Monachium czy Hanower.
Z kolei we Włoszech firma OnTurtle podpisała umowę z VEGA, co pozwoliło na uruchomienie 21 stacji HVO, zlokalizowanych głównie w północnej części kraju. Stacje te znajdują się w pobliżu kluczowych miast, takich jak Mediolan, Wenecja czy Bolonia, ułatwiając firmom transportowym dostęp do ekologicznego paliwa na jednym z najważniejszych rynków logistycznych w Europie.
HVO – paliwo przyszłości dla transportu
Paliwo HVO, czyli uwodorniony olej roślinny, zyskuje na znaczeniu jako alternatywa dla tradycyjnego oleju napędowego. Jest to paliwo odnawialne, produkowane z olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, które znacząco redukuje emisje szkodliwych gazów, w tym CO2. Co istotne, HVO ma podobne adekwatności chemiczne do tradycyjnego oleju napędowego, co sprawia, iż można je stosować w standardowych silnikach wysokoprężnych, bez konieczności ich modyfikacji.
Rozbudowa sieci stacji HVO przez OnTurtle idealnie wpisuje się w europejską politykę dekarbonizacji transportu. Władze Unii Europejskiej dążą do wdrażania rozwiązań, które promują korzystanie z alternatywnych źródeł energii, takich jak biopaliwa. HVO jest paliwem o niskiej zawartości siarki, co czyni je bardziej przyjaznym dla środowiska niż tradycyjny olej napędowy. Dzięki temu sektor transportowy zyskuje dostęp do bardziej ekologicznych rozwiązań, które jednocześnie nie wymagają rewolucyjnych zmian w infrastrukturze pojazdów.
Wysoka akcyza przeszkodą w dostępie do HVO100
Niestety w wielu krajach europejskich, zarówno na poziomie krajowym, jak i w ramach Unii Europejskiej, istnieją przepisy, które nie sprzyjają rozwojowi paliwa HVO100. Wśród takich państw są Polska, gdzie olej napędowy, który jest bardziej przyjazny dla środowiska, podlega takim samym opłatom akcyzowym co tradycyjny olej napędowy. Dodatkową przeszkodą jest ograniczona dostępność surowców, takich jak olej roślinny i tłuszcze zwierzęce, niezbędnych do produkcji HVO100, oraz niewielka liczba rafinerii zajmujących się jego produkcją.
Jeśli ten odnawialny olej napędowy ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, a nie wyłącznie osiągalnym w bogatych i świadomych ekologicznie krajach, przynajmniej na początku potrzebne jest wsparcie legislacyjne. Przede wszystkim wysokość podatku akcyzowego na HVO100 powinna odzwierciedlać jego pro-środowiskowe korzyści i nie powinna być ustalana na tym samym poziomie co konwencjonalny diesel, emitujący proporcjonalnie więcej zanieczyszczeń. Taka zmiana pozwoliłaby konkurować HVO100 z paliwami kopalnymi pod względem ceny, co zdecydowanie ułatwiłoby przewoźnikom wprowadzenie tego ekologicznego rozwiązania w swojej flocie – tłumaczy Dávid Halász, Head of Alternative Fuels w Eurowag.
Jest jednak światełko w tunelu. Jakiś czas temu Raben Transport, będący częścią Grupy Raben, nawiązał strategiczną współpracę z niezależną grupą multienergetyczną Unimot, której celem jest wsparcie działań na rzecz dekarbonizacji transportu. W ramach pilotażowego programu, Unimot od września dostarcza w Polsce biopaliwo HVO100 dla Raben Transport.
Biopaliwo HVO100 może zrewolucjonizować branżę w Polsce, ponieważ jest produktem zgodnym z zasadą cyrkularności, co oznacza, iż jego produkcja opiera się na zamkniętym obiegu surowców, minimalizując tym samym wpływ na środowisko.
Biopaliwo HVO100 już w Polsce. Ta kooperacja może zmienić branżę!
Znajdziesz nas w Google News