Parlamentarzyści na budowie tunelu KDP. Trwa najważniejszy etap łódzkich inwestycji CPK

1 tydzień temu

Prace związane z budową tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi nabierają tempa. Parlamentarzyści z Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego odwiedzili najważniejsze placówki budowy, zapoznając się z postępami inwestycji prowadzonych przez spółkę CPK. Zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli spółki, wszystkie działania przebiegają zgodnie z harmonogramem.

Postępy na budowie tunelu dalekobieżnego

Na ukończeniu znajduje się proces wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, który znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej komory odbiorczej „Fabryczna”. Wzmocnienia wykonano przy użyciu około 1400 mikropali oraz kolumn jet-grouting. Prace prowadzone przez firmę Keller Polska mają na celu przygotowanie obiektu do dalszych etapów inwestycji.

W najbliższych tygodniach rozpoczną się roboty przy komorze odbiorczej „Fabryczna”, która zostanie zrealizowana w dwóch etapach. Odpowiedzialność za ten odcinek inwestycji powierzono firmie Budimex – wykonawcy, który kończy już budowę komory startowej „Retkinia”. Z tego właśnie miejsca w 2026 r. wystartuje tarcza TBM, która wydrąży tunel o długości 4,6 km, przeznaczony dla ruchu dalekobieżnego.

W grudniu 2024 roku spółka CPK otworzyła oferty w przetargu na wykonawcę drążenia tunelu. W postępowaniu udział wzięły m.in. firmy z Austrii, Turcji, Chin i Polski. w tej chwili trwa szczegółowa analiza ofert, a rozpoczęcie prac planowane jest na IV kwartał 2026 roku.

To właśnie województwo łódzkie i miasto Łódź jest w awangardzie inwestycji kolejowych CPK – podkreślił Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe.

Ekspertyzy techniczne i działania zabezpieczające

W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców i zabudowy w rejonie tunelu, CPK zleciło wykonanie około 70 dodatkowych ekspertyz technicznych. Zajmuje się nimi firma Albraco. Zakres prac obejmuje m.in. ocenę nośności i stateczności budynków, a także przygotowanie koncepcji ewentualnych zabezpieczeń i rekomendowanych napraw.

Linia nr 85 – priorytet CPK

Linia kolejowa nr 85, będąca fragmentem „igreka” (Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań), jest w tej chwili najbardziej zaawansowaną inwestycją kolejową spółki. Na terenie Łodzi projekt zakłada budowę płytkiego tunelu zamkniętego metodą odkrywkową – rozwiązanie to pozwoliło ograniczyć zakres wyburzeń, m.in. na osiedlu Mileszki. Ujęto również propozycje mieszkańców, takie jak planowana budowa kładki pieszej nad torami przy ul. Widzewskiej.

Dzięki decyzjom podjętym w latach 2021–2022 na podstawie konsultacji społecznych, linia 85 została przeprojektowana tak, by w jak największym stopniu ograniczyć ingerencję w istniejącą zabudowę i środowisko.

CPK nabywa nieruchomości

Równolegle spółka prowadzi Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Pod koniec marca kupiono pierwszą nieruchomość na trasie nowej linii KDP. Program obejmuje 199 działek, z czego właściciele blisko 190 zadeklarowali chęć udziału. CPK oferuje dwa warianty wyceny: według wartości odtworzeniowej lub z premią (20% dla gruntów i 40% dla zabudowy).

Kolejne kroki

Spółka posiada już decyzję środowiskową dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź. W III kwartale 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o decyzję lokalizacyjną, a jeszcze pod koniec przyszłego roku mają zostać ogłoszone przetargi na prace budowlane. Rozpoczęcie robót przewidziane jest na przełomie 2026 i 2027 roku.

Realizacja całej linii „Y” o długości 480 km – z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania – planowana jest do końca 2035 roku. Wcześniej, bo już w 2032 r., oddany do użytku ma zostać odcinek Warszawa – Łódź, który skomunikuje Centralny Port Komunikacyjny z dwoma największymi ośrodkami miejskimi kraju.

Fot. CPK

Zobacz również:

Lotnisko CPK z zielonym certyfikatem? Spółka rusza z przetargiem na usługi BREEAM
Pierwsze pozwolenia budowlane dla lotniska CPK
Idź do oryginalnego materiału