Warszawa, 16.04.2025 (ISBnews) – Ponad połowa Polaków – 57% – nie zamierza wydać na organizację świąt więcej niż rok temu, wynika z badania PayPo. Największa grupa respondentów (27%) planuje przeznaczyć na organizację Wielkanocy od 251 do 500 zł, 24% badanych zamierza zmieścić się w budżecie do 250 zł, a blisko co piąta osoba (18%) szacuje wydatki w przedziale 501–750 zł.
Według badania PayPo, 9% ankietowanych chce wydać między 751 a 1000 zł, zaś zakupy przekraczające 1 000 zł deklaruje 6%. Mimo rosnących kosztów życia, 57% Polaków nie ma w planach zwiększenia świątecznych wydatków w porównaniu z poprzednim rokiem. Jedynie 22% zamierza wydać więcej, a 21% jeszcze nie podjęło decyzji w tej sprawie, podano.
“Wśród osób, które planują większe wydatki niż w poprzednich latach, blisko 3/4 (72%) jako główny powód wskazuje wzrost cen produktów. Dla 22% jest to związane z koniecznością przygotowania świąt dla większej liczby gości, natomiast 19% tłumaczy to rosnącym zapotrzebowaniem na różnego rodzaju artykuły. Co ciekawe, tyle samo badanych (19%) przyznaje, iż w tym roku po prostu mogą pozwolić sobie na więcej, co może być oznaką poprawy sytuacji finansowej w części gospodarstw domowych” – czytamy w komunikacie.
“Aż 8 na 10 ankietowanych (80%) deklaruje, iż znaczną część świątecznego budżetu przeznaczy na zakupy spożywcze. To wyraźny sygnał, iż tradycyjny wielkanocny stół niezmiennie pozostaje centralnym elementem przygotowań. Znacznie mniej Polacy planują wydać na prezenty (10%), wyjazdy (5%) oraz dekoracje i ozdoby (3%). Niski udział tych kategorii może świadczyć o tym, iż dla wielu świętowanie wciąż koncentruje się przede wszystkim wokół tradycji kulinarnych i wspólnego biesiadowania” – czytamy dalej.
Według badania, najwięcej respondentów (42%) rozpoczyna przygotowania i zakupy na około tydzień przed Wielkanocą. Kolejne 29% zostawia to na kilka ostatnich dni, a jedynie 17% deklaruje, iż planuje święta z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Zakupy “na ostatnią chwilę” robi blisko co dziesiąty ankietowany.
Z badania PayPo wynika też, iż 35% respondentów planuje zakupić upominki z okazji Wielkanocy, jednak większość (56%) nie zamierza wręczać prezentów. I mimo tego, iż tradycja wielkanocnych podarków nie jest tak powszechna jak tych bożonarodzeniowych, wielu Polaków planuje całkiem znaczące zakupy. Najwięcej osób (33%) zamierza przeznaczyć na ten cel kwotę od 101 do 200 zł. 30% badanych planuje wydać od 201 do 500 zł, a 16% bierze pod uwagę upominki za mniej niż 100 zł. Najmniej liczna grupa (14%) zadeklarowała budżet powyżej 500 zł.
Najczęściej obdarowywaną grupą będą dzieci – blisko 2/3 Polaków wskazuje, iż to najmłodsze pokolenie otrzyma prezent od „zajączka”. Kolejne miejsca zajmują małżonkowie i życiowi partnerzy (30%), rodzice oraz dziadkowie (22%), a także przyjaciele (14%). Co czwarty badany (28%) planuje obdarować całą rodzinę. Zakupy prezentowe odzwierciedlają praktyczne podejście Polaków, a także ich chęć do symbolicznego celebrowania świąt. Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują słodycze i czekoladki (68%), a następnie zabawki (48%), kosmetyki (33%), dekoracje wielkanocne (32%) oraz dodatki do domu (21%). Mniejszą popularnością cieszą się kwiaty (15%), ubrania (18%) oraz książki (15%), wskazano także.
Badanie DIY zostało wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 31.03-03.04.2025 r. Na próbie ogólnopolskiej N=500, Wiek: 18-64.
(ISBnews)