W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu sfinalizowano rozbudowę nalewni kolejowej. Istniejąca instalacja została powiększona o 2 dodatkowe stanowiska, zwiększając ich liczbę z 6 do 8. Inwestycja podniosła przepustowość bazy o 4 tys. mł na dobę, znacząco wzmacniając możliwości ekspedycyjne produktów naftowych. Modernizacja obiektu stanowi element szerszej strategii PERN-u odpowiadającej na zmiany na rynku paliwowym po wprowadzeniu sankcji na rosyjskie paliwa.
PERN konsekwentnie rozbudowuje swoją infrastrukturę, odpowiadając na wyzwania zmieniającego się rynku paliwowego oraz wymagania związane z budowaniem odporności na wszelkie zdarzenia mogące zakłócić bezpieczeństwo energetyczne. W obliczu niestabilnej sytuacji geopolitycznej podejmujemy strategiczne inwestycje, które wzmacniają niezależność energetyczną Polski i zapewniają sprawne dostawy paliw dla naszych klientów – mówi Daniel Świętochowski, prezes zarządu PERN SA.
Zmiana kierunków importu po sankcjach na Rosję
Wojna na Ukrainie oraz sankcje nałożone na import paliw z Rosji całkowicie przekształciły logistykę dostaw oleju napędowego do Polski. Przed 2023 r. ponad 30% importu pochodziło z państwa ze stolicą w Moskwie. Po wejściu w życie sankcji kierunki dostaw uległy radykalnej zmianie. W pierwszym kwartale 2025 r. głównymi dostawcami do Polski byli Niemcy, Litwa oraz USA. Olej napędowy sprowadzany jest również z Finlandii, Holandii czy Szwecji.
Rozbudowa nalewni kolejowej w Dębogórzu realizuje porozumienie podpisane w 2023 r. między spółką PERN a Zarządem Morskiego Portu Gdynia. Wykonawcą zadania w formule GRI (zaprojektuj i wybuduj) była firma KB Pomorze.
Budowa trzech nowych zbiorników magazynowych
Równolegle w bazie realizowane są prace nad budową trzech zbiorników o łącznej pojemności 150 tys. mł (po 50 tys. mł każdy) do magazynowania produktów naftowych III klasy wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Modernizacja obiektu umożliwi przechowywanie zapasów interwencyjnych oraz zapewni bardziej elastyczny obrót paliwami.
Aktualnie zakończył się montaż konstrukcji stalowych na wszystkich zbiornikach. Sprzyjające warunki atmosferyczne wpływają korzystnie na postęp prac, których finał zaplanowano na jesień 2025 r. Budowa jest istotna w kontekście modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, które w przyszłości ma obsługiwać tankowce o nośności przekraczającej 100 tys. ton.
PERN odgrywa istotną rolę w zapewnieniu stabilności dostaw paliw do Polski oraz innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Rosnące możliwości Bazy Paliw w Dębogórzu w zakresie obsługi transportu morskiego i kolejowego potwierdzają jej znaczenie jako hub-u paliwowego i ważnego centrum dystrybucji produktów naftowych.
Autor: Damian Malesza
Fot. PERN
Zobacz również: