„Perspektywy rozwoju rynku lotniczego na tle współpracy z samorządami”

6 miesięcy temu

Moderatorem tego panelu IX Europejskiego Kongresu Samorządów był Łukasz Malinowski, Redaktor Naczelny „Rynek Kolejowy”, Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Polska

Jako paneliści wystąpili:

Wiktor Wójcik, Prezes Zarządu, Warmia i Mazury Sp. z o.o., Polska

Radosław Włoszek, Prezes Zarządu, Kraków Airport, Polska

Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu, Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o., Polska

Anna Midera, Prezes, PORT LOTNICZY W ŁODZI, Polska

Michał Nowotny, Dyrektor Biura Rachunkowości i Finansów, Polskie Porty Lotnicze S.A., Polska

Na początku panelu moderator Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zachęcił do podsumowania ostatniego roku, które wprowadziło pozytywną atmosferę. Wszyscy paneliści zgodnie stwierdzili, iż rok 2023 był dobrym rokiem dla rynku lotniczego.

Tomasz Kloskowski z Portu Lotniczego Gdańsk So. Z o. o. mówił o wzroście całego rynku, w tym rynku „zielonego” oraz przewozów cargo. Wskazał trzy główny rynki: Skandynawia, Niemcy, Wilka Brytania i zaznaczył, iż trendy te nie uległy zmianie. Natomiast niskobudżetowe loty cechują się południowymi kierunkami, które są typowo podróżnicze. W Gdańsku 82% lotów – to tanie linie lotnicze. Najpopularniejszym ruchem krajowy jest Gdańsk – Rzeszów, mimo to ruch krajowy nie jest popularny i panelista nie widzi zmiany tego trendu. Tomasz Kloskowski zaznaczył, iż Gdańsk jako jedyny wykorzystał pandemie do rozbudowy infrastruktury lotniska, co przyczyniło się do braku niedogodności dla podróżnych. W ciągu najbliższych lat będzie pracował nad projektami m.in. chcą zainwestować w rentgeny, aby pasażerowie nie musieli wyjmować rzeczy z bagaż. Jednak inwestycja ta to ogromny koszt – ok. 2 mln złotych, dlatego to rozwiązanie będzie wdrażane powoli. Wspomniał również o rozwoju Air Portcity.

Anna Midera z Portu lotniczego w Łodzi wskazała, iż jest nadzieja na uzyskanie lepszej rentowności oraz zgodziła się, iż to był bardzo dobry rok dla branży lotniczej. Wojna i pandemia spowodowała wielką zmianę. Prezes Portu Lotniczego w Łodzi zaznaczyła, iż Łódź to duże miasto z potencjałem. Jest to rynek w centrum Polski, charakteryzujący się bardzo atrakcyjnym położeniem. Podczas dyskusji dotyczącym strategii, Anna Midera zauważyła iż strategia jest zbyt obszerna. Skrócona wersja powinna rozwiązać takie aspekty jak: PPN, przeanalizowany rynek i jego rozwój, wskazywanie lotnisk istotnych i z przyszłością rozwoju. Anna Midera wskazała, iż bez względu na to czy CPK powstanie, lotniska będą stale się rozwijać. Twierdzi ona, iż trzeba myśleć o inwestycjach i je wdrażać. Terminal w Łodzi jest w stanie obsłużyć 2 milionów pasażerów.

Radosław Włoszek z lotniska w Krakowie, ogłosił, iż w tym roku lotnisko obchodzi 60-lecie. Zaznaczył, iż w Krakowie wszyscy przewoźnicy traktowani są równo, a od 2018 roku widoczny jest trend wzrostowy lotów do Dubaju, do którego realizowane są trzy loty dziennie w okresie wakacyjnym. Cały rynek arabski jest trudniejszy ze względu na wizy. Kraków i Małopolska zwracają uwagę na promocję swojego regionu. Korzystając z środków europejskich promują swoją działalność na rynku krajowym jak i państw trzecich, co przynosi widoczne efekty. Zaznaczył, iż każdy po pandemii walczy o klienta i konieczna jest inwestycja w polski rynek i jego promocje. Rozmowy ze strony portu lotniczego w Krakowie są otwarte. Prognozy mówią, iż polski ruch lotniczy będzie się systematycznie rozwijać, a rola portów regionalnych i habowych jest szczegółowo określona. Mimo iż prognozy są optymistyczne to występują wyzwania, których czasem nie da się przewidzieć. Ważne jest przygotowanie na wyzwania środowiskowe, społeczne i inne niecodzienne wydarzenia. Sytuacje globalne wpływają na ten rynek i są nieprzewidywalne. Wskazał, iż celem lotniska w Krakowie na 2040 rok jest poł miliarda zysków. Kraków odwiedza rekordowa liczba turystów, co przyczynia się również do rozwoju rynków pozalotniczych – krakowski hotel polotniskowy. Radosław Włoszek podkreślił, jak ważne jest zaznaczenie i pamiętanie, ze niedługo odnowi się rynek ukraiński i należy go analizować.

Wiktor Wójcik Z Warmii i Mazuty Sp. z o.o. powiedział ze 2023 to rok wzrostów -był to lepszy rok niż ubiegły pod względem przychodów. Zaznaczył, iż graczem na rynku są przewoźnicy, z którymi rozmowy cały czas realizowane są i od 2025 roku powinny pojawić się nowe kierunki na rynki niemieckie i angielskie. Stawiają na rozwój rynków okołolotniskowych, który jest bardzo istotny i stanowi istotny procent zysków portów. Zaznaczył iż trudno wygenerować ruch. Nadmienił, iż uczestniczą w projekcie, który pozwoli wybudować hangary z czego widoczny będzie przychód. Zależy im na sprowadzeniu nowych technologii i specjalistów.

Michał Nowtotny zauważył iż w 2019 zyski były rekordowy , a od tego czasu nie udało się przebić tego wyniku. Zielona Góra obsłużyła ponad 50 tyś pasażerów, a zakłada iż obsłuży 80 tys. Zauważa optymistyczny rozwój rynków. Zależy im na rozwoju rynku Zielonej Góry i Radomia. Negocjacje są w trakcie i ma nadzieje, iż ruszą plany. Twierdzi, iż kiedy powstanie CPK, to powinno zostać zamknięte lotnisko w Warszawie, szczególnie ze względów ekonomicznych i dla korzyści mieszkańców. Zauważył, iż wszyscy oczekują szybkiej decyzji dotyczącej CPK. Niezbędne będą pilne i delikatne działania. Wyzwań jest mnóstwo. Inwestycja na lotnisku Chopina powinna ruszyć, ale skala powinna być zależna od terminu powstania CPK. Dlatego tak istotne jest określenie czasu powstania inwestycji. Powiedział on, iż przychody pozalotnicze powinny dawać zysk, a działalność samych lotów nie powinna być rentowana lub wychodzić na zero. Prognozy na 2025 zakładają 21,5 miliona pasażerów. Wyzwaniem przy tak dużej liczbie pasażerów jest przepustowość toalety, czy możliwość spożycia posiłku w lotniskowej restauracji. Lotnisko mimo, iż ma możliwość odsłużenia większej liczny pasażerów, nie robi tego. Przyczyniło się to do spadku jakości usług, a nie na tym zależy przewoźnikowi.

Moderatorem tego panelu IX Europejskiego Kongresu Samorządów był Łukasz Malinowski, Redaktor Naczelny „Rynek Kolejowy”, Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Polska

Jako paneliści wystąpili:

Wiktor Wójcik, Prezes Zarządu, Warmia i Mazury Sp. z o.o., Polska

Radosław Włoszek, Prezes Zarządu, Kraków Airport, Polska

Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu, Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o., Polska

Anna Midera, Prezes, PORT LOTNICZY W ŁODZI, Polska

Michał Nowotny, Dyrektor Biura Rachunkowości i Finansów, Polskie Porty Lotnicze S.A., Polska

Na początku panelu moderator Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zachęcił do podsumowania ostatniego roku, które wprowadziło pozytywną atmosferę. Wszyscy paneliści zgodnie stwierdzili, iż rok 2023 był dobrym rokiem dla rynku lotniczego.

Tomasz Kloskowski z Portu Lotniczego Gdańsk So. Z o. o. mówił o wzroście całego rynku, w tym rynku „zielonego” oraz przewozów cargo. Wskazał trzy główny rynki: Skandynawia, Niemcy, Wilka Brytania i zaznaczył, iż trendy te nie uległy zmianie. Natomiast niskobudżetowe loty cechują się południowymi kierunkami, które są typowo podróżnicze. W Gdańsku 82% lotów – to tanie linie lotnicze. Najpopularniejszym ruchem krajowy jest Gdańsk – Rzeszów, mimo to ruch krajowy nie jest popularny i panelista nie widzi zmiany tego trendu. Tomasz Kloskowski zaznaczył, iż Gdańsk jako jedyny wykorzystał pandemie do rozbudowy infrastruktury lotniska, co przyczyniło się do braku niedogodności dla podróżnych. W ciągu najbliższych lat będzie pracował nad projektami m.in. chcą zainwestować w rentgeny, aby pasażerowie nie musieli wyjmować rzeczy z bagaż. Jednak inwestycja ta to ogromny koszt – ok. 2 mln złotych, dlatego to rozwiązanie będzie wdrażane powoli. Wspomniał również o rozwoju Air Portcity.

Anna Midera z Portu lotniczego w Łodzi wskazała, iż jest nadzieja na uzyskanie lepszej rentowności oraz zgodziła się, iż to był bardzo dobry rok dla branży lotniczej. Wojna i pandemia spowodowała wielką zmianę. Prezes Portu Lotniczego w Łodzi zaznaczyła, iż Łódź to duże miasto z potencjałem. Jest to rynek w centrum Polski, charakteryzujący się bardzo atrakcyjnym położeniem. Podczas dyskusji dotyczącym strategii, Anna Midera zauważyła iż strategia jest zbyt obszerna. Skrócona wersja powinna rozwiązać takie aspekty jak: PPN, przeanalizowany rynek i jego rozwój, wskazywanie lotnisk istotnych i z przyszłością rozwoju. Anna Midera wskazała, iż bez względu na to czy CPK powstanie, lotniska będą stale się rozwijać. Twierdzi ona, iż trzeba myśleć o inwestycjach i je wdrażać. Terminal w Łodzi jest w stanie obsłużyć 2 milionów pasażerów.

Radosław Włoszek z lotniska w Krakowie, ogłosił, iż w tym roku lotnisko obchodzi 60-lecie. Zaznaczył, iż w Krakowie wszyscy przewoźnicy traktowani są równo, a od 2018 roku widoczny jest trend wzrostowy lotów do Dubaju, do którego realizowane są trzy loty dziennie w okresie wakacyjnym. Cały rynek arabski jest trudniejszy ze względu na wizy. Kraków i Małopolska zwracają uwagę na promocję swojego regionu. Korzystając z środków europejskich promują swoją działalność na rynku krajowym jak i państw trzecich, co przynosi widoczne efekty. Zaznaczył, iż każdy po pandemii walczy o klienta i konieczna jest inwestycja w polski rynek i jego promocje. Rozmowy ze strony portu lotniczego w Krakowie są otwarte. Prognozy mówią, iż polski ruch lotniczy będzie się systematycznie rozwijać, a rola portów regionalnych i habowych jest szczegółowo określona. Mimo iż prognozy są optymistyczne to występują wyzwania, których czasem nie da się przewidzieć. Ważne jest przygotowanie na wyzwania środowiskowe, społeczne i inne niecodzienne wydarzenia. Sytuacje globalne wpływają na ten rynek i są nieprzewidywalne. Wskazał, iż celem lotniska w Krakowie na 2040 rok jest poł miliarda zysków. Kraków odwiedza rekordowa liczba turystów, co przyczynia się również do rozwoju rynków pozalotniczych – krakowski hotel polotniskowy. Radosław Włoszek podkreślił, jak ważne jest zaznaczenie i pamiętanie, ze niedługo odnowi się rynek ukraiński i należy go analizować.

Wiktor Wójcik Z Warmii i Mazuty Sp. z o.o. powiedział ze 2023 to rok wzrostów -był to lepszy rok niż ubiegły pod względem przychodów. Zaznaczył, iż graczem na rynku są przewoźnicy, z którymi rozmowy cały czas realizowane są i od 2025 roku powinny pojawić się nowe kierunki na rynki niemieckie i angielskie. Stawiają na rozwój rynków okołolotniskowych, który jest bardzo istotny i stanowi istotny procent zysków portów. Zaznaczył iż trudno wygenerować ruch. Nadmienił, iż uczestniczą w projekcie, który pozwoli wybudować hangary z czego widoczny będzie przychód. Zależy im na sprowadzeniu nowych technologii i specjalistów.

Michał Nowtotny zauważył iż w 2019 zyski były rekordowy , a od tego czasu nie udało się przebić tego wyniku. Zielona Góra obsłużyła ponad 50 tyś pasażerów, a zakłada iż obsłuży 80 tys. Zauważa optymistyczny rozwój rynków. Zależy im na rozwoju rynku Zielonej Góry i Radomia. Negocjacje są w trakcie i ma nadzieje, iż ruszą plany. Twierdzi, iż kiedy powstanie CPK, to powinno zostać zamknięte lotnisko w Warszawie, szczególnie ze względów ekonomicznych i dla korzyści mieszkańców. Zauważył, iż wszyscy oczekują szybkiej decyzji dotyczącej CPK. Niezbędne będą pilne i delikatne działania. Wyzwań jest mnóstwo. Inwestycja na lotnisku Chopina powinna ruszyć, ale skala powinna być zależna od terminu powstania CPK. Dlatego tak istotne jest określenie czasu powstania inwestycji. Powiedział on, iż przychody pozalotnicze powinny dawać zysk, a działalność samych lotów nie powinna być rentowana lub wychodzić na zero. Prognozy na 2025 zakładają 21,5 miliona pasażerów. Wyzwaniem przy tak dużej liczbie pasażerów jest przepustowość toalety, czy możliwość spożycia posiłku w lotniskowej restauracji. Lotnisko mimo, iż ma możliwość odsłużenia większej liczny pasażerów, nie robi tego. Przyczyniło się to do spadku jakości usług, a nie na tym zależy przewoźnikowi.

Idź do oryginalnego materiału