PESA zaprezentowała lokomotywę GAMA 3.0 na targach TRAKO w Gdańsku

2 godzin temu

Bydgoski producent taboru pokazał pierwszą nową lokomotywę podczas 16. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych. GAMA 3.0 oferuje konfiguracje elektryczne wraz z modułami dojazdowymi wykorzystującymi silnik diesla bądź akumulatory oraz dwunapędowe.

PESA wykorzystała 16. edycję gdańskich targów TRAKO do premiery lokomotywy GAMA 3.0. Bydgoski producent zaprezentował pierwszy egzemplarz w specjalnej malaturze symbolizującej różnorodne możliwości konfiguracyjne pojazdu podczas widowiskowego show na torach ekspozycyjnych. Nowa platforma obejmuje lokomotywy elektryczne do przewozów pasażerskich i towarowych, w tym intermodalnych, które mogą otrzymać ekologiczny moduł dojazdowy z silnikiem diesla lub bateriami. Rozwiązanie to umożliwia pracę na niezelektryfikowanych odcinkach w portach, terminalach rozładunkowych oraz bocznicach.

Lokomotywa Gama 3.0 jest kontynuacją modelu 111Ed użytkowanego przez liczne grono uznanych polskich przewoźników. Na bazie doświadczeń eksploatacyjnych, a także uwzględniając wymagania rynkowe i sugestie naszych klientów zaprojektowaliśmy platformę lokomotyw wyposażonych w najnowsze rozwiązania techniczne gwarantujące bezpieczną oraz komfortową eksploatację – podkreślał Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.

Lokomotywy dwunapędowe rozszerzają możliwości eksploatacyjne

Platforma Gama 3.0 to także lokomotywy dwunapędowe. Ich konstrukcja pozwala realizować przewozy w trakcji mieszanej na odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych sieci trakcyjnej.

Projektanci zachowali charakterystyczną dla poprzednich generacji dbałość o design, łącząc funkcjonalność z nowoczesną formą. Aerodynamiczna sylwetka poprawia parametry eksploatacyjne, zwiększa widoczność z kabiny maszynisty oraz podnosi komfort pracy. Lokomotywy mogą zostać wyposażone w przestrzeń socjalną z małym zapleczem kuchennym i toaletą – udogodnienia istotne podczas długich tras.

Projektując platformę lokomotyw GAMA 3.0, ze szczególną uwagą podchodziliśmy do kwestii optymalizacji serwisu pojazdu, tak by zapewnić użytkownikom większą dostępność i krótsze czasy postojów serwisowych. Stąd właśnie modułowa konstrukcja lokomotywy, łatwiejszy dostęp do komponentów oraz inteligentna diagnostyka skracają czas przeglądów i napraw, podnosząca efektywność operacyjną floty co dla przewoźników oznaczać będzie mniejsze koszty LCC – zaznaczył Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw PESA.

Produkcja rozpoczęta, pierwsze egzemplarze w 2026 r.

Lokomotywy PESY mogą osiągać prędkość ponad 200 km/h, co otwiera możliwości eksportowe. Producent określa nową generację jako „gotową do działania lokalnie, z potencjałem globalnym”.

Produkcja pierwszych lokomotyw GAMA 3.0 już trwa w zakładach PESY w Bydgoszczy. Według zapowiedzi producenta, pierwsze egzemplarze mają wyjechać na tory w 2026 r.

Fot. PESA

Zobacz również:

PESA dostarczyła Kolejom Wielkopolskim 4 nowe Elfy 2
ARF przeprowadziła wstępny odbiór pierwszego EZT klasy Inter-Regio w zakładach PESA
Idź do oryginalnego materiału