Pierwsza polska lokomotywa wodorowa zakończyła testy. Zacznie pracę w kwietniu

1 rok temu
Zdjęcie: Pierwsza polska lokomotywa wodorowa zakończyła testy. Zacznie pracę w kwietniu


PESA zakończyła testy lokomotywy wodorowej. Na torze doświadczalnym odbyła się specjalna prezentacją z procesem tankowania i jazdami testowymi. Pierwszy taki pojazd w historii Polski ma wejść do użytku już w kwietniu 2023 roku.

Pierwsza polska lokomotywa wodorowa

Pesa w grudniu 2022 roku zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn. Na terenie toru doświadczalnego w Żmigrodzie przygotowano specjalne stanowisko do tankowania wodoru z mobilnej stacji, dzięki czemu można było sprawnie przeprowadzić wszystkie testy dynamiczne.

Mobilna stacja tankowania wodoru na torze doświadczalnym, źródło: PESA

Wszystkie badania zakończyliśmy zgodnie z planem. Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, iż w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku podsumował dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz.

@pesabydgoszcz zakończyła testy lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Na finał w Żmigrodzie zaprezentowaliśmy naszym klientom lokomotywę, mobilną stację i proces tankowania, umożliwiliśmy również jazdy testowe. Jak było ?- zobaczcie relację video! @PKN_ORLEN @CUPT_gov_pl @Grupa_PFR pic.twitter.com/xaFilttnkX

— pesabydgoszcz (@pesabydgoszcz) December 14, 2022

Na zakończenie testów Pesa zaprosiła polskich i zagranicznych przewoźników towarowych na specjalną prezentację lokomotywy SM42-6Dn. Odbył się pokaz tankowania wodoru z mobilnej stacji i jazdy testowe. Polska technologia cieszy się dużym zainteresowaniem w Polsce i za granicą.

Na fali popularności wodoru

Manewrowa lokomotywa wodorowa to odpowiedź PESY na rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjne środki transportu kolejowego. Gotowe zespoły trakcyjne mają pojawić się w ofercie spółki za 4 lata.

Polska lokomotywa wodorowa testowana była na torze w Żmigrodzie, źródło: PESA

Obecność kilkudziesięciu przedstawicieli przewoźników cargo i intermodalnych potwierdza zainteresowanie, jakim cieszy się projekt naszej wodorowej lokomotywy manewrowej. Poza modernizacją SM42-6Dn zaoferujemy klientom na polskim i europejskim rynku nowe lokomotywy wodorowe. Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już realizowane są zapowiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa.

W części seminaryjnej spotkania uczestniczyli przedstawiciele CUPT, PFR, TUV Sud, a także PKN Orlen. Polski koncern energetyczny nawiązał z PESA strategiczną współpracę, na mocy której Orlen zapewni paliwo wodorowe oraz infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez PESA pojazdów na wodór.

Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania dodał Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa.

„Zielona Pesa” to jeden z kluczowych elementów realizowanej przez spółkę strategii Pesa2026+. Zakłada ona nie tylko produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, ale również ograniczenie emisji CO2 zarówno w produkcji, jak i całej działalności firmy.

Wodór – przyszłość transportu?

Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc nie przyczynia się do globalnego ocieplenia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w systemach ogniw paliwowych lub jako zwykłe paliwo użyteczne w procesach spalania. Może być także magazynowany aby uzupełniać OZE. Jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny.

Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną poprzez łączenie atomów wodoru i tlenu. Wodór reaguje z tlenem w ogniwie elektrochemicznym podobnym do akumulatora, wytwarzając energię elektryczną, wodę i niewielkie ilości ciepła. Dostępnych jest wiele różnych typów ogniw paliwowych do szerokiego zakresu zastosowań.

Przedstawiciele PESA twierdzą, iż kolej wodorowa w Polsce to jedynie kwestia czasu, chociaż nie znamy jeszcze konkretnego terminu uruchomienia pierwszej linii tego typu.

Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie. To jasny sygnał dla rynku, iż produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodorupodkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA.

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy Coradia iLint zaczął przejazdy pasażerskie w Bremervörde w Dolnej Saksonii. Emituje jedynie parę i skroploną wodę. Alstom, firma odpowiedzialna za technologię, twierdzi, iż tworzy najbardziej ekologiczną sieć kolejową na świecie.

Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km

źródło i zdjęcia: PESA

Idź do oryginalnego materiału