13 listopada 2024 roku Koleje Irlandzkie przedstawiły w Dublinie pierwszy bateryjny pociąg X’trapolis, wyprodukowany przez zakład Alstom w Chorzowie. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz, Kolei Irlandzkich oraz mediów. Po raz pierwszy można było zobaczyć i przetestować nowoczesny skład, który już od 2026 roku będzie obsługiwać sieć DART+ (Dublin Area Rapid Transit).
Pociągi X’trapolis, które mają znacznie zwiększyć przepustowość i jakość obsługi pasażerów w Dublinie, będą częścią floty liczącej 37 elektrycznych i bateryjno-elektrycznych pojazdów. Program DART+ to ambitna inicjatywa, mająca na celu podwojenie przepustowości oraz potrojenie poziomu elektryfikacji kolei w aglomeracji Dublina, co wpisuje się w strategię zrównoważonego transportu w Irlandii.
Pociąg przyszłości z Polski
Pięciowagonowy skład, zbudowany w chorzowskim zakładzie Alstom, jest jednym z 185 wagonów, które będą dostarczone w ramach dwóch etapów zamówienia. Kontrakt przewiduje możliwość zwiększenia liczby wagonów choćby do 750, co pozwoli na dalszy rozwój irlandzkiej sieci DART+. Produkowane w Polsce pociągi zastąpią dotychczas użytkowane, starsze modele, m.in. japońskie jednostki, oferując pasażerom nową jakość podróży.
W ramach nowej floty znajdą się najdłuższe i najbardziej pojemne składy w historii Kolei Irlandzkich. Dziesięciowagonowy pociąg, składający się z dwóch pięciowagonowych zestawów, pomieści ponad 1,1 tys. pasażerów, co znacząco poprawi komfort i dostępność komunikacji publicznej w Dublinie.
Komfort i innowacje na najwyższym poziomie
Pociągi Alstom X’trapolis, dostosowane do potrzeb programu DART+, oferują pasażerom liczne udogodnienia, w tym:
- Wygodne wejście z niskopodłogowymi drzwiami i automatycznie chowanym stopniem, ułatwiające dostęp osobom o ograniczonej mobilności;
- Przestronne przejścia między wagonami, tworzące otwarte przestrzenie;
- Miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów;
- Zaawansowane systemy informacji pasażerskiej z wyświetlaczami o wysokiej rozdzielczości oraz specjalnymi funkcjami dla osób z różnymi potrzebami sensorycznymi;
- Nowoczesne systemy monitoringu, zwiększające bezpieczeństwo podróży.
Alstom dostarczy także szeroką gamę usług, w tym wsparcie techniczne, części zamienne oraz symulatory pociągów do szkolenia maszynistów.
Nowoczesność prosto z Polski
Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie, wyraziła dumę z udziału polskiego zakładu w realizacji tego ważnego projektu. Zakład Alstom w Chorzowie jest jedną z najnowocześniejszych fabryk w grupie Alstom i będzie odpowiadał za produkcję jednej z największych flot bateryjnych w Europie.
Wierzymy, iż nasza platforma pociągów X’trapolis będzie przez wiele lat służyć pasażerom w Dublinie i okolicach, przyczyniając się do tworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości transportu – podkreśla Rusinowicz.
Zrównoważony transport w Irlandii
Nowe pociągi Alstom to największe i najbardziej przyjazne środowisku zamówienie w historii transportu publicznego Irlandii. Ich wdrożenie jest krokiem milowym w rozwoju Kolei Irlandzkich, które stawiają na ekologiczne, niskoemisyjne rozwiązania.