Koleje Dolnośląskie po raz pierwszy samodzielnie przeprowadziły przegląd P4, wykorzystując własne zaplecze techniczne w nowo otwartej hali serwisowej w Legnicy. Dotychczas tego typu prace były zlecane firmom zewnętrznym, jednak rozwój infrastruktury umożliwił ich realizację wewnętrznie.
Pierwszym pociągiem, który przeszedł kompleksowy przegląd P4, był pojazd 31WE-004. Jak podkreśla przewoźnik, zakres prac był szerszy niż wymagają tego standardowe wytyczne. Dzięki temu pociąg został nie tylko dokładnie sprawdzony pod kątem technicznym, ale także zmodernizowany, by zwiększyć komfort pasażerów i maszynistów.
Nowe wyposażenie i modernizacja
W ramach przeglądu pociąg zyskał:
- Nowy System Informacji Pasażerskiej, który obejmuje liczniki podróżnych oraz nowoczesny monitoring,
- Nowe fotele w całym składzie,
- Nowoczesne aluminiowe półki bagażowe, nową wykładzinę podłogową i odświeżoną kolorystykę wnętrza,
- Całkowicie zmodernizowaną toaletę, wyposażoną w fototapety – pierwszą taką w Kolejach Dolnośląskich,
- Nowe oświetlenie czoła pociągu w technologii LED, co poprawi widoczność składu i komfort pracy maszynisty.
Oprócz tego wszystkie najważniejsze podzespoły przeszły kompleksowy serwis, co ma zapewnić niezawodność pojazdu w codziennej eksploatacji.
Efektywność i przyszłe przeglądy
Proces przeglądu pierwszego pociągu trwał dziesięć miesięcy, ale zdobyte doświadczenie pozwoli skrócić czas kolejnych modernizacji.
Teraz na hali stoi kolejny pociąg 31WE i chcemy zrealizować to zadanie w pół roku – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Przegląd był możliwy dzięki inwestycjom w zaplecze techniczne, które zrealizowano przy wsparciu środków unijnych oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Koleje Dolnośląskie przez cały czas korzystają z firm zewnętrznych
Choć przewoźnik przeprowadził pierwszy przegląd P4 we własnym zakresie, wciąż zleca część usług podmiotom zewnętrznym. Od grudnia 2024 roku trwa przetarg na przeglądy dla kolejnych składów – pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 31WE oraz sześciu pojazdów 36WEa. Oferty można składać do 7 lutego 2025 roku.
Samodzielna realizacja przeglądów to dla Kolei Dolnośląskich istotny krok w kierunku większej niezależności i kontroli nad utrzymaniem własnego taboru.
Fot. Koleje Dolnośląskie