Pierwszy statek z suwnicami STS zacumował do ‎budowanego Terminalu T3 w Baltic Hub

1 tydzień temu

W ramach budowy nowego Terminalu T3 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk, realizowanego przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging, do nabrzeża terminalu dotarł statek z czterema pierwszymi nowoczesnymi suwnicami STS (Ship-to-Shore), które staną się integralną częścią infrastruktury przeładunkowej. Jest to jeden z kluczowych etapów inwestycji, której celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych Baltic Hub z 2,9 mln do 4,5 mln TEU rocznie. Zaawansowanie prac przy budowie Terminalu T3 osiągnęło poziom 70%.

Prowadzona przez Grupę Budimex SA budowa Terminalu T3 w Baltic Hub, który jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i na Bałtyku, wymagała skomplikowanych prac hydrotechnicznych, w tym stworzenia sztucznej wyspy, pogłębiania dna morskiego oraz wybudowania nabrzeża głównego. Dzięki zakończeniu tego etapu prac możliwe było dostarczenie i montaż 4 suwnic STS (Ship-to-Shore), których wysokość to 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem), a waga wynosi prawie 2000 ton każda. Pierwszy statek z suwnicami płynął z Chin dwa miesiące i 27 października br. wpłynął do Zatoki Gdańskiej a następnie zacumował do Terminalu T3.

Prace prowadzone przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging na budowie Terminala T3 Baltic Hub są na etapie 70% zaawansowania, a ich ukończenie planowane jest na koniec września 2025 roku. w tej chwili Budimex prowadzi intensywne roboty żelbetowe w południowej części terminalu oraz wykonuje nawierzchnie betonowe, po których będą poruszały się pojazdy obsługujące terminal. Montowane są również szyny dla suwnic STS i RMG oraz szereg sieci elektrycznych i teletechnicznych. Terminal zajmuje powierzchnię ponad 36 hektarów, a jego nabrzeże przeładunkowe o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metrów pozwoli na bezpieczny i efektywny załadunek i rozładunek towarów w kontenerach.

Na budowę Terminalu T3 zużyliśmy już ponad 17,5 tys. ton stali, co odpowiada ciężarowi 2,4 wież Eiffla; 4,3 mln m3 piasku; 160 tys. m3 betonu, którym wypełnić można by było 52 baseny olimpijskie. Prace w tej chwili prowadzone są w trybie 24/7, a w budowę zaangażowanych jest ponad 500 osób – podsumowuje Piotr Sumila, Dyrektor Kontraktu z Budimex SA.

W ramach inwestycji Baltic Hub zakupi łącznie 7 suwnic STS oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą obsługiwane zdalnie, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo pracy operatorów. Projekt zakłada wdrożenie nowoczesnych, niskoemisyjnych rozwiązań technologicznych, które wspierają politykę zrównoważonego rozwoju i ekologię. W celu ochrony ssaków morskich zastosowano również monitoring hałasu i specjalne urządzenia zapobiegające ich zbliżaniu się do obszarów o intensywnym natężeniu prac.

Baltic Hub od początku swojego funkcjonowania stał się bramą transportową dla państw Europy Środkowej i Wschodniej, a nowy Terminal T3 jeszcze bardziej wzmocni jego pozycję, jako najważniejszego punktu przeładunkowego na Bałtyku. Baltic Hub, wcześniej znany jako DCT Gdańsk, rozpoczął działalność w 2007 roku i ma w tej chwili zdolność obsługi ok. 3 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca wymiarom kontenera 20-stopowego używanego w transporcie) rocznie. Po rozbudowie o Terminal T3, te zdolności zwiększą się do 4,5 mln TEU.

Zobacz również:

Zaawansowanie prac na terminalu T3 Baltic Hub ‎sięgnęło 40 proc. ‎
Kamień węgielny na budowie nowego terminala kontenerowego Baltic Hub
Idź do oryginalnego materiału