Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wskazuje na konieczność natychmiastowych działań w zakresie wzmocnienia sieci kolejowej obsługującej gdański port morski, który generuje miliardy do budżetu państwa.
Port Gdańsk, plasujący się w pierwszej dziesiątce portów europejskich i przodujący wśród portów bałtyckich w przeładunkach kontenerowych, boryka się z poważnym wyzwaniem infrastrukturalnym. Kluczowym problemem jest niewystarczająca przepustowość połączeń kolejowych, w tym funkcjonowanie tylko jednego mostu prowadzącego na wyspę portową.
Jedno wąskie gardło zagraża bezpieczeństwu energetycznemu
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które odbyło się w czwartek, Dorota Pyć – prezes Portu Gdańsk zwracała uwagę:
Nasza wyspa portowa jest połączona tak naprawdę tylko jednym mostem. o ile cokolwiek się stanie, niemożliwe będzie absolutnie wygenerowanie tych wolumenów i tych wartości, które idą z przeładunków, przez chociażby Baltic Hub.
Na wyspie portowej zlokalizowane są strategiczne obiekty, w tym Naftoport, których działalność ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Miliardowe wpływy wymagają miliardowych inwestycji
Port Gdańsk to nie tylko najważniejszy element infrastruktury transportowej, ale również potężne źródło dochodów budżetowych. Jak przypomniała Dorota Pyć, w 2023 r. port odprowadził do budżetu państwa środki w wysokości aż 6,6 mld zł.
To są ogromne środki finansowe, ale żeby te miliardy dalej wpływały w większej skali, potrzebne są konkretne inwestycje, w tym inwestycje w infrastrukturę kolejową i towarzyszącą jej infrastrukturę drogową – argumentowała prezes portu Gdańsk.
W ubiegłym roku port obsłużył ponad 3,5 tys. statków handlowych i przeładował 77,4 mln ton towarów, osiągając szacunkowy zysk netto w wysokości blisko 264 mln zł.
Plan rozwoju – dodatkowa linia i nowy most
Wiceminister infrastruktury przyznał, iż obecna przepustowość linii kolejowej jest wystarczająca dla aktualnych przeładunków. Jednak plany rozwojowe, szczególnie w kontekście rozbudowy Portu Zewnętrznego i pozostałych części Portu Północnego, wymagają znaczącej rozbudowy infrastruktury kolejowej.
Jeśli chcemy mówić w perspektywie wieloletniej o rozwoju gdańskiego portu i zwiększeniu przeładunków, to niezbędne jest wzmocnienie i rozwój infrastruktury na jego zapleczu – stwierdził Arkadiusz Marchewka.
Wiceminister potwierdził, iż ministerstwo pracuje nad budową dodatkowej linii kolejowej oraz nowego mostu, co ma strategiczne znaczenie dla przyszłości portu.
Dywersyfikacja dostępu kolejowego do portu zapewni nowe możliwości dla przewoźników towarowych, pozwalając na dalszy wzrost wolumenu przewozów intermodalnych w kraju.
Autor: Damian Malesza
Fot. Port Gdańsk
Sprawdź również: