PKO Leasing udzielił 10,08 mld zł finansowania w okresie I-III kw. 2025 roku i z dynamiką wzrostu 8,3 proc. r/r rozwijał się szybciej od rynku. Największy udział w strukturze finansowania firmy mają pojazdy lekkie, które odpowiadają za 45,7 proc. jej biznesu – w tej kategorii PKO Leasing urósł o 13,9 proc. r/r.

PKO Leasing od stycznia do września sfinansował leasingiem lub pożyczką leasingową przedmioty o wartości 10,08 mld zł. Dynamika wzrostu firmy (8,3 proc. r/r) przewyższyła tym samym wynik całego rynku leasingowego, który w tym samym okresie wzrósł o 8 proc. r/r do 85,3 mld zł. Udział PKO Leasing w polskiej branży leasingowej wyniósł 11,8 proc.
Wynik całej Grupy PKO Leasing na koniec III kw. 2025 roku – po dodaniu rezultatów należącej do niej Grupy Masterlease – to 11,27 mld zł finansowania i 13,2 proc. udziału w rynku.
W okresie od stycznia do września br. największy udział w strukturze finansowania PKO Leasing miały pojazdy lekkie – samochody osobowe i ciężarowe o masie do 3,5 t. Stanowiły one 45,7 proc. finansowania udzielonego przez firmę (4,61 mld zł). To również segment o największej, ponadrynkowej dynamice wzrostu: 13,9 proc. r/r wobec 11,6 proc. r/r całej branży. Transport ciężki stanowił kolejne 22 proc. portfela (2,22 mld zł przy wzroście 2,8 proc. r/r), a maszyny, urządzenia i pozostałe kategorie miały 32,2 proc. udziału w sprzedaży firmy (3,25 mld zł, wzrost 4,8 proc. r/r).
Poza standardowymi usługami leasingu, w Grupie działa też Masterlease. Operator usług wynajmu długoterminowego ma znaczący wpływ na rosnącym polskim rynku i konsekwentnie buduje swoje udziały. Flota samochodów, będąca w rękach klientów, ale pod stałą opieką firmy, przekroczyła niedawno 43 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 5,7 proc. rok do roku. Choć dynamika wzrostu Masterlease jest nieco niższa niż średnia dla całego rynku (8,9 proc. r/r wg PZWLP za III kwartał 2025 r.), wynik ten potwierdza stabilny rozwój i silną pozycję Spółki w branży. W kontekście rosnącego popytu ze strony firm oraz zmian regulacyjnych na rynku, rezultat Masterlease można uznać za solidny fundament do dalszego wzrostu, zgodnie z założeniami strategii Grupy PKO Leasing na lata 2025–2027.
Segment samochodów osobowych pozostaje kluczowym obszarem działalności PKO Leasing. W nim firma realizuje najbardziej ambitne projekty strategiczne – od rozbudowy platformy Automarket, przez partnerstwa captive z importerami marek premium, po dynamiczny rozwój w elektromobilności.
– Bez wątpienia jednym z motorów naszego biznesu na rynku automotive są partnerstwa w modelu captive. Ostatnie lata pokazały, iż to istotny kierunek i dlatego zależy nam na rozszerzaniu grona partnerów. Pozostajemy bardzo aktywni w finansowaniu marek premium m.in. w ramach rozpoczętej w 2023 roku współpracy z JLR Poland. W tej sieci rozpoczynaliśmy od 17-procentowej penetracji finansowania, a dziś – jako Grupa – osiągamy już 76 proc. pod względem wartości finansowania. Naszym partnerem w modelu „white label” zostało w 2025 roku także Porsche. Przykłady można mnożyć, np. dobrze rozwija się nasza kooperacja z Ducati w finansowaniu motocykli. Doświadczenia z rynku pojazdów lekkich przenosimy też na transport ciężki. Nawiązaliśmy pierwszą w naszej historii współpracę captive’ową w kategorii naczep, naszym partnerem została renomowana firma Kaessbohrer Polska – dodaje Tomasz Bogus, Prezes Zarządu PKO Leasing.
Z kolei w sieciach dealerskich, z którymi firma nie współpracuje w modelu captive, PKO Leasing chce być drugim najważniejszym partnerem finansowym – zwłaszcza w obszarze samochodów premium. Firma stawia również na rozwój oferty finansowania stoków dealerskich – obecna wartość samochodów na stokach w finansowaniu PKO Leasing wynosi około 1,5 mld zł, a celem jest przekroczenie 2 mld zł w perspektywie kolejnych 6 miesięcy.
– Na podkreślenie zasługuje także to, iż od stycznia do września aż o 25 proc. r/r zwiększyliśmy wartość udzielonego finansowania klientom detalicznym za pośrednictwem współpracujących dealerów. O 21 proc. r/r wzrosła liczba sfinansowanych przez nas aut. Dużą rolę odgrywa na tym polu platforma Automarket.pl, na której dostępne są nowe i używane pojazdy. Oddajemy ją do dyspozycji zewnętrznych dealerów, ale jest to także kanał sprzedaży samochodów Grupy PKO Leasing. Naszą ambicją jest, aby Automarket.pl stał się jednym z trzech najlepszych marketplace’ów samochodowych w Polsce i numerem 1 pod względem finansowania – podsumowuje Tomasz Bogus, Prezes Zarządu PKO Leasing.
Ogniwem sukcesu sprzedażowego firmy w okresie I-III kw. br. był także bardzo dynamiczny wzrost w obszarze elektromobilności (63,3 proc. r/r). PKO Leasing na koniec września zwiększył finansowanie pojazdów BEV do 219,4 mln zł ze 134,3 mln zł na tym etapie wcześniejszego roku. Liczba sfinansowanych przez PKO Leasing pojazdów wzrosła z 747 do 1411 sztuk. Tylko we wrześniu br. pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły 33,7% finansowania pojazdów o masie do 3,5 tony w całej Grupie PKO Leasing (PKO Leasing oraz Masterlease).
Strategia Grupy PKO Leasing została ogłoszona wiosną 2025 roku – z 21 planowanych inicjatyw na lata 2025-2027 w realizacji znajduje się w tej chwili kilkanaście projektów. najważniejsze dotyczą rynku motoryzacyjnego i obejmują rozwój wynajmu długoterminowego (potencjał 20-25 mld zł do 2030 roku), a także wspomnianych już: budowy partnerstw captive, rozwoju ekosystemu mobilności wokół platformy Automarket.pl oraz wzmacnianiu pozycji na rynku elektromobilności. PKO Leasing przechodzi również transformację technologiczną. Dzięki digitalizacji procesów, centralnemu CRM i elastycznej architekturze IT firma chce szybciej reagować na zmiany rynkowe, wdrażać nowe rozwiązania, m.in. rozwijać się w obszarze embedded finance bezpośrednio na platformach partnerów spoza sektora finansowego.

3 godzin temu





