Spółka PKP CARGO otrzymała nowe lokomotywy Vectron MS od Siemens Mobility. Po dodaniu pięciu nowych pojazdów, w tej chwili flota PKP CARGO składa się już łącznie z 25 Vectronów.
PKP CARGO otrzymało kolejne lokomotywy Vectron
W 2015 roku firma PKP CARGO podpisało umowę z Siemens Mobility na dostawę 15 lokomotyw, a w 2019 roku wykorzystała opcję na zakup kolejnych 5 pojazdów. W ubiegłym roku największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce zakupił kolejne 5 maszyn, które mają zwiększyć rozwój transportu intermodalnego w Polsce i Europie. Ostatecznie, PKP CARGO sfinalizowało kontrakt na ostatnie lokomotywy Vectron i odebrało ostatnie 5 pojazdów.
PKP CARGO co roku najwięcej środków inwestycyjnych przeznacza na zakup i modernizację taboru, gdyż w ten sposób dbamy o podnoszenie zdolności operacyjnych spółki, a co za tym idzie także naszej konkurencyjności. Obecny zakup lokomotyw Vectron ma na celu podniesienie możliwości PKP CARGO w zakresie przewozów intermodalnych w ruchu międzynarodowy. Ten kierunek jest dla nas bardzo ważny, gdyż jednym ze strategicznych celów PKP CARGO jest rozwijanie przewozów zagranicznych, zwłaszcza na rynkach państw Trójmorza – podkreślał Prezes Zarządu PKP CARGO SA Dariusz Seliga.
PKP CARGO podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, która przewiduje dofinansowanie zakupu 220 wagonów-platform do przewozów kontenerów. Realizacja kontraktu została powierzona konsorcjum firm Wagony Świdnica i ASTRA RAIL Industries. Ponadto, firma otrzyma dofinansowanie z Funduszu Spójności (Program Infrastruktura i Środowisko) na zakup pięciu lokomotyw wielosystemowych. Wartość umów wynosi około 243,5 mln zł netto, a aż 92,4 mln zł pochodzi z unijnych funduszy.
Po raz kolejny mamy okazję zobaczyć, jak Fundusze Europejskie wspierają rozwój PKP CARGO. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu środków POIŚ, spółka unowocześnia swój tabor poprzez zakup platform intermodalnych oraz nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych, takich jak Vectron. Nas szczególnie cieszy perspektywa dalszego rozwoju towarowego transportu kolejowego, który jest elementem zrównoważonego i ekologicznego systemu transportowego Polski – powiedziała Joanna Lech, Dyrektor w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Vectrony wciąż popularne
Lokomotywy Vectron łatwo dostosowują się do wymagań użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i warunkach eksploatacyjnych. PKP CARGO zakupiło lokomotywy Vectron MS, które charakteryzują się mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym. Lokomotywy te są wyposażone w system ETCS zgodny z obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3) i posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację oraz Węgry. Ponadto lokomotywy Vectron należące PKP CARGO są dopuszczone do eksploatacji w aż 20 krajach Europy.
Vectrony to wyjątkowe pojazdy, które są w stanie przekraczać europejskie kolejowe granice bez zatrzymania. To istotny element budujący przewagę konkurencyjną PKP CARGO nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Brak zatrzymań na granicy to oszczędność taboru i czasu pracy maszynistów, niższe zużycie energii i znaczne korzyści dla środowiska. Cieszymy się z rozwoju naszej współpracy na kolejne lata, zwłaszcza w obszarze serwisu lokomotyw, gdzie zapewniamy najwyższy poziom dostępności pojazdów oferowany na rynku – powiedział Hubert Meronk, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
Siemens Mobility dostarczy nie tylko same lokomotywy, ale także zapewni pełne utrzymanie wszystkich pięciu pojazdów do pierwszej naprawy okresowej na poziomie P4 (8 lat), wraz z opcją wykonania naprawy. Ponadto, firma zapewni oprogramowanie do obsługi eksploatacji lokomotyw oraz zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów, które wchodzą w skład tzw. zestawu antyawaryjnego.
Do tej pory, firma Siemens Mobility sprzedała ponad 1750 Vectronów 63 klientom z całej Europy. W Polsce, ponad 100 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony) zostało już zakupionych przez polskich operatorów i przewoźników kolejowych, w tym CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.
Siemens Mobility dostarczy swoje pociągi elektryczne do Hesji