PKP Intercity będzie miało nową lokomotywownię. Prace wykona Trakcja i DB Projekt

6 dni temu

Narodowy przewoźnik podpisało umowę na budowę nowoczesnej lokomotywowni na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Inwestycja o wartości przekraczającej 179 mln zł brutto zostanie zrealizowana przez konsorcjum firm spółek Trakcja oraz DB Projekt. Nowy obiekt, który zastąpi zabytkową lokomotywownię z lat 1937-1938, ma powstać do 2027 r. i będzie odpowiedzią na rosnące potrzeby serwisowe przewoźnika w związku z intensywną modernizacją taboru.

Zaawansowany obiekt na miarę XXI w.

Planowana lokomotywownia będzie nowoczesnym obiektem trzytorowym, w pełni zelektryfikowanym i wyposażonym w specjalistyczne stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami. Hala o powierzchni użytkowej blisko 5,5 tys. m² i wysokości 12 m będzie przystosowana do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o długości do 153 m.

W obiekcie znajdzie się również zapadnia podtorowa o nośności do 10 ton (urządzenie służące do wymiany kół) oraz stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny. Dodatkowo powstanie hala mycia lokomotyw przystosowana do całorocznej obsługi taboru.

Harmonogram realizacji inwestycji i finansowanie

Przedsięwzięcie realizowane będzie w systemie „projektuj i buduj”. Na wykonanie dokumentacji projektowej i pozyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych przewidziano maksymalnie 8,5 miesiąca. Następnie wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację robót budowlanych od momentu uzyskania ostatecznego pozwolenia.

Elementy związane z systemem sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz dostawa urządzeń diagnostycznych mają zostać zrealizowane do końca 2026 r. Część inwestycji, w tym przebudowa urządzeń srk oraz dostawa stanowiska do badania nacisków zestawów kołowych, będzie sfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

Plan modernizacji infrastruktury technicznej

Inwestycja w Warszawie jest elementem kompleksowego programu modernizacji zaplecza technicznego przewoźnika. W 2024 r. PKP Intercity zakończyło już podobne przedsięwzięcia w Krakowie, Szczecinie oraz Wrocławiu, a w trakcie realizacji jest rozbudowa infrastruktury w Przemyślu.

W 2025 r. spółka planuje zainwestować w infrastrukturę 292 mln zł netto tj. w rozbudowę bocznic w Lublinie i Białymstoku o szacowanej wartości 130 mln zł netto. W perspektywie lat 2025-2030 przewoźnik zamierza przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych.

Odpowiedź na potrzeby nowoczesnego taboru

Nasz park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 roku odebraliśmy 48 nowych lokomotyw. 29 jednostek trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie – wyjaśnia Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

W planach pozostało odbiór 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdów wielosystemowych.

Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów – podkreśla Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Renesans na kolei

W ub. r. z usług PKP Intercity skorzystało prawie 80 mln pasażerów, a w br. liczba ma być jeszcze większa, co potwierdza rosnące znaczenie transportu kolejowego w systemie komunikacyjnym kraju.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Intercity

Sprawdź również:

Już 66 polskich lokomotyw Griffin we flocie PKP Intercity
PKP Intercity: W 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Idź do oryginalnego materiału