Dwumiesięczny okres przedsprzedaży, awaryjny system rezerwacji i problemy z dostępnością biletów — to główne bolączki pasażerów PKP Intercity, którzy planują podróże międzynarodowe. Posłanka Paulina Matysiak złożyła w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury, wskazując na znaczące różnice między polskim a zagranicznym systemem sprzedaży biletów. Co odpowiedział resort?
Niemieckie koleje bardziej przewidywalne
W przeciwieństwie do polskiego przewoźnika, koleje w Niemczech czy Austrii umożliwiają zakup biletów z półrocznym wyprzedzeniem. PKP Intercity tłumaczy krótszy okres przedsprzedaży dbałością o komfort podróżnych — według ministerstwa, przy dłuższym terminie rozkłady jazdy często ulegają modyfikacjom, co może skutkować spóźnieniami na przesiadki. Resort zwraca też uwagę, iż w niektórych krajach sprzedaż z większym wyprzedzeniem nie gwarantuje rezerwacji miejsca siedzącego.
System do modernizacji
Ministerstwo przyznaje, iż obecny system sprzedaży wymaga usprawnień. W październiku 2024 roku wdrożono nowy system e-IC 2.0, a w aplikacji mobilnej możliwość zakupu biletów międzynarodowych pojawiła się w lipcu 2023 roku. Przewoźnik pracuje nad automatycznym systemem powiadomień o zmianach w rozkładzie jazdy, którego uruchomienie zaplanowano na 2025 rok. Ma to pozwolić na stopniowe wydłużanie okresu przedsprzedaży.
Ceny biletów: polska zagadka
Kolejnym problemem jest nieprzewidywalność cen. Zdarza się, iż te same bilety na połączenia PKP Intercity można kupić taniej u zagranicznych przewoźników. Ministerstwo wyjaśnia, iż różnice cenowe wynikają z indywidualnej polityki przewoźników — niektóre firmy, jak niemieckie koleje, prowadzą sprzedaż promocyjną na własne ryzyko finansowe, przekazując polskiemu przewoźnikowi ustaloną część ceny biletu.
W kierunku europejskiego standardu
PKP Informatyka pracuje nad nowym systemem sprzedaży biletów, który ma zostać zintegrowany z międzynarodowym standardem OSDM (Open Sales and Distribution Model). Jego celem jest umożliwienie pasażerom zakupu najtańszych biletów online, niezależnie od systemu sprzedaży. Organizacje UIC i CER, których członkiem jest PKP, zabiegają o ustanowienie OSDM wiodącym standardem sprzedaży biletów kolejowych w Europie.
Plany na przyszłość
Obecnie możliwy jest zakup biletów przez Internet lub aplikację na większość bezpośrednich połączeń międzynarodowych z i do Polski, wraz z opcją przewozu roweru lub psa. W najbliższych miesiącach PKP Intercity planuje udostępnić sprzedaż biletów na połączenia z Ukrainą, a następnie na trasy z przesiadkami w Polsce lub za granicą.