PKP Intercity otworzyło oferty na zakup 42 pociągów piętrowych o prędkości 200 km/h, z opcją na dokupienie dodatkowych 30. To pierwsze w Polsce zamówienie na tego typu pociągi i największe, biorąc pod uwagę liczbę pojazdów do połączeń dalekobieżnych. Pociągi będą produkowane w fabryce w Chorzowie lub Siedlcach.
W październiku 2024 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dużych prędkości. Dotyczyło ono dostawy 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana została opcja domówienia kolejnych 30 pojazdów. Trzy miesiące trwały rozmowy z producentami posiadającymi doświadczenie w produkcji tego typu pociągów, mające na celu wspólne sprawdzenie rozwiązań technicznych oraz możliwości realizacji zamówienia. W kwietniu 2025 roku przewoźnik zaprosił producentów do złożenia ofert. Dziś zostały one otwarte. Oferty złożyło dwóch producentów: Alstom Polska i Stadler Polska.
projekt | koszt zakupu pojazdów | koszt utrzymania pojazdów |
Piętrowe ezt Alstom Polska | Zamówienie podstawowe (42 pojazdy): 4 107 600 000,00 zł netto | Zamówienie podstawowe (42 pojazdy): 2 779 433 000,00 zł netto |
Piętrowe ezt Stadler Polska | Zamówienie podstawowe (42 pojazdy): 3 990 000 000,00 zł netto | Zamówienie podstawowe (42 pojazdy): 3 271 401 000,00 zł netto |
Piętrowe push pulle (przetarg z 2024 roku*) | Zamówienie 38 pojazdów: 6 499 160 000,00 zł netto | Brak kosztu utrzymania dla całego zamówienia* |
W najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane dokładnej weryfikacji, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu. Warto podkreślić, iż obaj producenci, którzy złożyli oferty posiadają fabryki w Polsce i zatrudniają polskich inżynierów czy pracowników. W zakładzie w Chorzowie, którego historia sięga 1864 roku, Alstom produkuje m.in. pociągi piętrowe dla kolei w Europie. Natomiast w Siedlcach, w których od 2007 roku pojazdy kolejowe produkuje Stadler, powstały piętrowe pociągi dla przewoźników ze Słowenii i Słowacji.
Piętrowe pociągi PKP Intercity: szybkie, komfortowe, pojemne
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku.
Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając minimum 480 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz regulowanym oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Pojazdy będą posiadały część pierwszej klasy i drugiej klasy, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Będą również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pojazdy zostaną wyposażone monitoring wewnątrz oraz na zewnątrz składu. Pociągi mają uzyskać również możliwość eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.
Ekonomiczne piętrowe pociągi: nowość na polskich torach
PKP Intercity notuje dynamiczny wzrost liczby pasażerów. Przewoźnik szacuje, iż w 2030 roku z jego usług skorzysta 109 mln pasażerów – będzie to wzrost o niemal 60% względem 2023 roku. Konieczne są więc inwestycje w nowoczesne, szybkie pociągi mogące pomieścić dużą liczbę pasażerów, a jednocześnie będące efektywne ekonomicznie. Rozwiązaniem, które odpowiada na te wszystkie potrzeby są piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne o prędkości 200 km/h. Oprócz faktu, iż są tańsze w eksploatacji niż składy wagonowe, to są tańsze również w zakupie.
Obecnie w Polsce dwupoziomowe wagony kursują z prędkością do 160 km/h i są wykorzystywane przez jednego przewoźnika regionalnego głównie na krótkich odcinkach. Nowe pociągi, które kupi PKP Intercity mają być szybsze i dostosowane do przejazdów dalekobieżnych. Będzie to nowy produkt na polskich torach, ale sprawdzony na rynku europejskim.
PKP Intercity inwestuje w polski przemysł
PKP Intercity już ma zakontraktowane projekty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł z polskimi producentami oraz zakładami napraw. Zamówienia o największej wartości realizuje dla przewoźnika nowosądecki Newag. Umowy dotyczą dostawy łącznie 78 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych o prędkości 160 km/h. W Nowym Sączy wyprodukowanych jest 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto.
5,4 mld zł brutto PKP Intercity zainwestowało w tabor produkowany przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych. W Poznaniu realizowane są już projekty napraw na poziomie P5 wraz z modernizacją 172 wagonów. Dodatkowo w drugiej połowie 2024 roku podpisana została umowa o wartości 4,2 mld zł na dostawę nowych 300 wagonów.
Blisko 1 mld zł brutto to wartość kontraktów zawartych między PKP Intercity a PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. Obejmują one zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno – spalinowych o prędkości do 160 km/h, a także modernizację 67 wagonów różnego typu.
Pod koniec 2024 roku przewoźnik podpisał również umowy z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak na kwotę prawie 1,5 mld zł brutto na naprawę z modernizacją 150 wagonów. Ponadto zakłady w Opocznie i Opolu wykonują naprawy z modernizacją jeszcze 105 wagonów. Łączna wartość zawartych kontraktów wynosi ponad 2,5 mld zł brutto.
*W 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 38 piętrowych pociągów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi (w zakres przedmiotu zamówienia wchodziło wyłącznie świadczenie usług utrzymania dostarczonych lokomotyw przez okres 72 miesięcy). Na początku 2023 roku został on unieważniony. Jedyna złożona oferta, której wartość wynosiła ponad 7,8 mld zł brutto, znacząco przewyższyła zakładany budżet o 2,4 mld zł brutto. W tym samym roku spółka ogłosiła nowe postępowanie, którego przedmiot pozostał ten sam, ale zmianie uległy niektóre elementy związane z realizacją zamówienia. Złożona oferta opiewała na kwotę ponad 8,5 mld zł netto. Na początku 2024 roku przetarg został unieważniony, a PKP Intercity podjęło decyzję o zakupie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.