PKP Intercity planuje przetarg na dostawę 26 pociągów rozwijających prędkość do 320 km/h

2 godzin temu

Czy Polska dogoni europejskie standardy? Narodowy przewoźnik chce ogłosić postępowanie przetargowe na dostawę 26 pociągów mogących jeździć z prędkością do 320 km/h. Ponadto w zamówieniu ma zostać uwzględnione tzw. prawo opcji, umożliwiające zakup dodatkowych 20 pojazdów. Nowe składy mają obsługiwać tzw. Y, który przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) połączy stolicę z Poznaniem i Wrocławiem.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak ujawnił szczegóły planowanego projektu kolejowego. Choć infrastruktura Kolei Dużych Prędkości (KDP) ma umożliwić jazdę pociągów z prędkością do 350 km/h, to składy będą obsługiwać te linie z prędkością do 320 km/h. Jednak producenci, którzy zaproponują pojazdy spełniające lepsze parametry, otrzymają dodatkowe punkty w przetargu.

Intensywny ruch na nowej magistrali

Ministerstwo przewiduje, iż tzw. Y będzie obsługiwało 100 składów dziennie, co przełoży się na ponad 12 mln km w skali roku. Takie natężenie ruchu wymaga nowoczesnych i sprawdzonych rozwiązań technicznych, zapewniających wysoką niezawodność taboru. Różnica w cenie biletu między kursami obsługiwanymi przez pociągi jeżdżące z prędkością do 250 km/h a jeszcze szybszymi pociągami ma wynieść 8 zł na pasażera. Wynika to głównie ze zdecydowanie wyższego zapotrzebowania na energię elektryczną.

Strategia modernizacji taboru PKP Intercity

Przed pozyskaniem najszybszych składów PKP Intercity ma sfinalizować zakup pociągów piętrowych. Alstom Polska i Stadler Polska rywalizują o kontrakt na 42 elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) z prędkością maksymalną 200 km/h (z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 30 pojazdów). Rozstrzygnięcie tego przetargu otworzy drogę do ogłoszenia postępowania na składy KDP.

Strategia narodowego przewoźnika zakłada stopniową ekspansję. PKP Intercity obsłużyło 78,5 mln podróżnych w 2024 r., notując 15-procentowy wzrost r/r. W tym roku spółka chce osiągnąć wynik przewozowy na poziomie 88 mln osób, a w 2030 r. liczba ta ma wzrosnąć do 110 mln pasażerów.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Intercity – zdjęcie ilustracyjne

Zobacz również:

Rekordowy sierpniowy weekend PKP Intercity – ponad 1,3 mln pasażerów w cztery dni
PKP Intercity odbiera zmodernizowane wagony. Wygoda i podróże do 200 km/h
Idź do oryginalnego materiału