PKP kończy istotną inwestycję. Usprawniono dostęp do portu w Gdyni

1 rok temu

Dłuższe i bardziej obciążone składy, przewożące większą ilość ładunków, docierają teraz do portu morskiego w Gdyni. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace, które usprawniły dostęp pociągów towarowych do portu w Gdyni. Inwestycja, warta niemal 1,9 mld zł netto, została częściowo sfinansowana ze środków unijnych dostępnych w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF).

Inwestycja usprawni dostęp kolejowy do portu morskiego w Gdyni

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły najważniejsze prace w ramach projektu, który miał usprawnić dostęp kolejowy do portu morskiego w Gdyni. Inwestycja ma zapewnić skuteczny i bezpieczny transport większej ilości towarów dzięki kolei w krótszym czasie. Teraz pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku na oś wynoszącym 22,5 tony mogą bezproblemowo dotrzeć do nabrzeży, umożliwiając przewóz większej ilości ładunków przy wykorzystaniu najbardziej ekologicznej formy transportu.

Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją, także w kierunku portów morskich. W Gdańsku zrealizowaliśmy już prace, a w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu zbliżają się do zakończenia. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewniają sprawniejszy transport ładunków dzięki znacznemu zwiększeniu przepustowości kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe

Inwestycja za prawie dwa miliardy złotych

W ramach projektu zbudowano aż 113,5 km nowych torów (z planowanych 115 km), 329 rozjazdów (z przewidywanych 332), oraz wszystkie skrzyżowania (łącznie 24). Od marca ruch pociągów do portu prowadzony jest za pośrednictwem Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port, które jest wspierane przez dwie nowe nastawnie. Stworzono dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów, co znacząco zwiększyło przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy wykorzystują publiczne ładownie, a także przeprowadzono remont mostu na rzece Chylonce. Ukończono wszystkie 13 podziemnych zbiorników retencyjnych, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają odpowiednie odwodnienie obszaru.

Inwestycja poprawiająca kolejowy dostęp do portu w Gdyni wpłynie na większy udział kolei w przewozie towarów, rozwój samego portu, ale przede wszystkim całej gospodarki. Kolej to najbardziej ekologiczny, wydajniejszy oraz coraz bezpieczniejszy środek transportu ładunków – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe

Według planów zakończenie wszystkich prac nastąpi do końca obecnego roku. Pozostałe zadania obejmują przebudowę linii o wysokim napięciu oraz zabudowę w miejscach, gdzie usunięto słupy torów i sieci trakcyjnej. Całkowita wartość projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wynosi niemal 1,9 mld zł netto. Niemal 43% tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych w ramach instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

PKP PLK i Alstom nawiązują współpracę! Podpisano istotną umowę

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału