Posłanka Paulina Matysiak interweniowała w sprawie poprawy przepustowości linii kolejowej na odcinku Koluszki-Łódź. W odpowiedzi PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, iż rozważają zwiększenie prędkości maksymalnej ze 150 do 160 km/h, co ma przyczynić się do poprawy płynności ruchu pociągów.
Problem zgłaszany przez mieszkańców
Mieszkańcy Piotrkowa Trybunalskiego od dłuższego czasu zgłaszają problemy związane z jakością i organizacją przewozów kolejowych na trasie do Łodzi. Głównym czynnikiem wpływającym na wydłużony czas przejazdu jest przepustowość odcinka Koluszki-Łódź oraz sposób jego wykorzystania. w tej chwili część pociągów zmienia kierunek jazdy w Koluszkach, co powoduje wydłużenie czasu podróży i konieczność oczekiwania na wolny tor. Dodatkowe postoje i ograniczona liczba torów na tym odcinku wpływają również na zmniejszenie liczby możliwych połączeń oraz zwiększają ryzyko opóźnień.
Obecne wykorzystanie przepustowości
Według danych przedstawionych przez PKP PLK, stopień wykorzystania przepustowości na poszczególnych szlakach jest zróżnicowany. Na odcinku Łódź Fabryczna — Łódź Widzew PZS R3 wynosi on 49% dla kierunku nieparzystego i 67% dla kierunku parzystego. Z kolei na odcinku Łódź Widzew PZS R3 – Łódź Widzew wykorzystanie przepustowości sięga odpowiednio 65% i 47%.
Największe obciążenie występuje na odcinku Łódź Andrzejów — Gałkówek, gdzie wykorzystanie przepustowości wynosi 63% dla kierunku nieparzystego i 53% dla kierunku parzystego. Zdolność przepustowa całkowita tego odcinka wynosi 150 tras w kierunku nieparzystym i 180 w kierunku parzystym, przy czym w obu kierunkach wykorzystywanych jest po 95 tras na dobę.
Plany poprawy przepustowości
PKP PLK poinformowało, iż w tej chwili analizuje możliwość zwiększenia prędkości maksymalnej na odcinku Łódź-Koluszki z obecnych 150 km/h do 160 km/h. Zmiana ta miałaby pozytywny wpływ na poprawę przepustowości, choć jak zaznacza spółka — w ograniczonym stopniu.
Dalsza poprawa przepustowości wymagałaby przeprowadzenia dodatkowych prac inwestycyjnych, których spółka w tej chwili nie planuje na tej linii. W perspektywie kilku najbliższych lat sytuacja może się jednak poprawić w sposób naturalny.
Kolej dużych prędkości odciąży trasę
Ciekawą informacją zawartą w odpowiedzi PKP PLK jest wzmianka o planowanej linii dużych prędkości Warszawa—CPK—Łódź. Po jej oddaniu do eksploatacji większość przewozów w tej relacji będzie realizowana właśnie na nowej trasie, co powinno w istotny sposób wpłynąć na poprawę przepustowości odcinka Łódź-Koluszki.
Oznacza to, iż choć PKP PLK nie planuje w tej chwili dużych inwestycji modernizacyjnych na trasie Łódź-Koluszki, to w perspektywie kilku lat zapotrzebowanie na przewozy na tym odcinku może się zmniejszyć dzięki uruchomieniu nowej linii kolei dużych prędkości.
Co zyskają pasażerowie?
Zwiększenie prędkości maksymalnej z 150 do 160 km/h może przynieść pasażerom niewielkie skrócenie czasu przejazdu. Jednak bardziej istotna wydaje się być potencjalna poprawa punktualności pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii.
Pasażerowie z Piotrkowa Trybunalskiego i innych miejscowości korzystających z tej trasy mogą liczyć na bardziej niezawodny transport kolejowy, choć na kompleksową modernizację i gruntowną poprawę przepustowości będą musieli poczekać do czasu realizacji inwestycji związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym i nową linią dużych prędkości.