Laboratorium Akustyczne PKP Polskich Linii Kolejowych wzmacnia działania na rzecz redukcji uciążliwości wzdłuż linii kolejowych powodowanych generowanym hałasem. W minionym roku przeprowadzono pomiary w 74 lokalizacjach, co stanowi istotny krok w kierunku poprawy komfortu mieszkańców terenów przylegających do tras.
Zespół badawczy PKP PLK zrealizował w 2024 r. kompleksowe pomiary porealizacyjne w trzech lokalizacjach. Badania objęły stację Łódź Kaliska oraz odcinki Częstochowa-Zawiercie (linia kolejowa nr 1) oraz Kędzierzyn-Koźle-Opole Groszowice (magistrala kolejowa E30). Przeprowadzone analizy umożliwiły precyzyjną ocenę klimatu akustycznego oraz wdrożenie środków minimalizujących przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu.
Standaryzacja danych akustycznych taboru kolejowego
W ostatnich dwóch latach Laboratorium opracowało kompleksowe biblioteki danych charakteryzujących parametry akustyczne taboru eksploatowanego na polskiej sieci kolejowej. Kluczowym osiągnięciem jest implementacja ich w komercyjnych programach obliczeniowych, co umożliwia standaryzację analiz zgodnie z europejską metodyką CNOSSOS-EU. Rozwiązanie to znacząco wpłynie na rzetelność dokumentacji środowiskowych przygotowywanych dla projektów kolejowych.
Mapy Hałasu w przygotowaniu
PKP PLK intensyfikuje także prace nad Strategicznymi Mapami Hałasu dla odcinków o natężeniu ruchu przekraczającym 30 tys. pociągów rocznie. Zdefiniowano już ponad 3,2 tys. km tras w 15 województwach, które zostaną objęte szczegółowym monitoringiem akustycznym. Kolejna aktualizacja map zaplanowana jest na 2027 r.
Aktualne mapy dostępne są w systemie MILK oraz na oficjalnej stronie spółki.
Akredytacja i nowe projekty
Laboratorium Akustyczne PKP PLK od 2016 r. posiada akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA), potwierdzającą najwyższe standardy prowadzonych badań hałasu kolejowego. W br. zaplanowano testowanie nowych urządzeń ograniczających emisję hałasu wzdłuż linii.




Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: