W postępowaniu przetargowym dotyczącym modernizacji stacji Maksymilianowo w ramach przebudowy linii kolejowej nr 201 (Nowa Wieś Wielka-Gdynia Port) wpłynęło siedem ofert od przodujących firm i konsorcjów z segmentu budownictwa kolejowego. Wszystkie z nich zmieściły się w założonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA budżecie – 1,81 mld zł brutto. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej propozycji jest cena.
Postępowanie obejmuje zaprojektowanie w zakresie sterowania ruchem kolejowym (SRK) i telekomunikacji wraz z wykonaniem robót budowlanych na stacji Maksymilianowo. Działania będą realizowane w ramach szerszego projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna”.
Stacja Maksymilianowo jest istotnym punktem w polskim kolejowym systemie transportowym, gdzie przecinają się dwie magistrale o dużym znaczeniu dla przewozów towarowych: linia nr 201 oraz nr 131 (Chorzów Batory-Tczew).
Lista złożonych ofert
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena brutto [zł] |
1. | Trakcja SA | Całkowita wartość oferty: 1 228 749 588,40 Zakres podstawowy część A: 1 095 860 888,55 Zakres podstawowy część B: 126 937 086,94 Opcja na interfejs: 5 951 612,91 |
2. | STRABAG | Całkowita wartość oferty: 1 140 623 930,82 Zakres podstawowy część A: 1 003 578 626,60 Zakres podstawowy część B: 134 585 304,22 Opcja na interfejs: 2 460 000,00 |
3. | Konsorcjum firm: – MIRBUD SA (lider) – TRANSKOL (partner) – TORHAMER (partner) | Całkowita wartość oferty: 1 189 302 834,69 Zakres podstawowy część A: 1 066 956 030,49 Zakres podstawowy część B: 116 811 804,20 Opcja na interfejs: 5 535 000,00 |
4. | Konsorcjum firm: – Budimex Budownictwo (lider) – Budimex Kolejnictwo (partner) | Całkowita wartość oferty: 1 247 669 870,55 Zakres podstawowy część A: 1 114 619 283,44 Zakres podstawowy część B: 128 253 587,11 Opcja na interfejs: 4 797 000,00 |
5. | Intercor | Całkowita wartość oferty: 1 349 768 881,87 Zakres podstawowy część A: 1 212 543 223,19 Zakres podstawowy część B: 133 867 758,68 Opcja na interfejs: 3 357 900,00 |
6. | Konsorcjum firm: – PORR (lider) – Trakcja System (partner) | Całkowita wartość oferty: 1 215 706 170,00 Zakres podstawowy część A: 1 073 423 649,42 Zakres podstawowy część B: 140 172 180,06 Opcja na interfejs: 2 110 340,52 |
7. | Konsorcjum firm: – Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (PPMT) – TORPOL | Całkowita wartość oferty: 1 295 820 828,06 Zakres podstawowy część A: 1 173 383 176,06 Zakres podstawowy część B: 116 902 652,00 Opcja na interfejs: 5 535 000,00 |
Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożył STRABAG (1,14 mld zł brutto), a najdroższą firma Intercor (1,35 mld zł brutto).
Zakres prac modernizacyjnych
Przedmiot zamówienia PKP PLK obejmuje szereg działań, w tym:
- przebudowę infrastruktury torowej (38 km torów i 100 rozjazdów)
- modernizację trzech peronów wraz z nowym przejściem podziemnym wyposażonym w windy
- budowę bezkolizyjnego skrzyżowania wielopoziomowego
- wykonanie pięciu mostów kolejowych oraz wiaduktu drogowego
- wdrożenie nowoczesnych systemów SRK
- montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń telekomunikacyjnych
Po zakończeniu prac, parametry techniczne linii kolejowej nr 201 umożliwią ruch pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h a towarowych do 120 km/h. Na modernizowanym odcinku magistrali węglowej wzrosną one odpowiednio do 200 km/h i 120 km/h.
Zgodnie z harmonogramem, zawarcie umowy z wyłonionym wykonawcą przewidziano na III kw. 2025 r. Realizacja inwestycji ma potrwać 51 miesięcy od momentu podpisania kontraktu, z czego zasadnicze prace budowlane mają zostać ukończone w ciągu 42 miesięcy.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź również: