Nadchodzący rok zapowiada się najważniejszy moment dla rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) planuje bowiem ambitne inwestycje kolejowe, które obejmują modernizację i rozbudowę linii kolejowych o łącznej długości 1300 kilometrów. Łączna wartość przetargów ma przekroczyć 15 miliardów złotych, a największe projekty będą realizowane na trasach strategicznych dla transportu krajowego i międzynarodowego.
PKP planuje rekordowe inwestycje kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały pierwsze przyszłoroczne inwestycje kolejowe. Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK, przekazał, iż firma zamierza dostosować harmonogram realizacji projektów do możliwości rynku oraz procesu uzyskiwania decyzji administracyjnych. Główne założenia to modernizacja linii kolejowych, budowa nowych połączeń oraz poprawa bezpieczeństwa i efektywności infrastruktury.
W 2025 roku chcemy ogłosić przetargi na co najmniej 15 miliardów złotych. W zależności od tego jak będzie przebiegać saturacja rynku i jak gwałtownie będzie szło uzyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla kolejnych projektów, będziemy dostosowywać harmonogram. To jest nasz plan minimum – mówi Marcin Mochocki.
Największym wyzwaniem, a jednocześnie najważniejszym projektem, będzie modernizacja odcinka Białystok – Ełk, będącego częścią międzynarodowego korytarza Rail Baltica. Wartość tego przedsięwzięcia oszacowano na prawie 6 miliardów złotych, co czyni go największym przetargiem w historii PKP PLK.
Modernizacja tej strategicznej trasy rozpocznie się już w pierwszym kwartale przyszłego roku. Projekt zakłada przeprowadzenie prac przy zachowaniu ruchu kolejowego, co wymaga precyzyjnej logistyki. Realizowany projekt ma na celu zwiększenie przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu na tej kluczowej trasie międzynarodowej.
Z przyczyn logistycznych, tego jak ta linia przebiega oraz jak została zbudowana uznaliśmy, iż realizowanie jej z jednym konsorcjantem będzie najkorzystniejsze. To skomplikowane i ważne zadanie, do którego chcemy mieć jednego partnera z drugiej strony. Prace na tym odcinku będą prowadzone przy zachowaniu ruchu. Wiemy, iż tak duży przetarg może być też wyzwaniem finansowym dla firm i odpowiednio się do tego dostosujemy. Wiemy z rozmów z firmami budowlanymi, iż postrzegają one ten przetarg jako duży i jako wyzwanie, ale jednocześnie na tyle długo przed jego ogłoszeniem dostały informację, iż będą mogły się przygotować, dlatego myślimy, iż skala tego postępowania nie będzie jakimkolwiek ograniczeniem rynku – zaznacza Mochocki.
Nowa Warszawa Wschodnia
W czwartym kwartale planowane jest również ogłoszenie przetargu na gruntowną przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. Budżet inwestycji to ponad 3 miliardy złotych, co czyni ją jednym z największych projektów miejskich.
Zmodernizowana zostanie także linia nr 12 na trasie Skierniewice – Czachówek Wschodni. Wartość tego zadania wyniesie około 1,4 miliarda złotych. Przebudowa obejmie modernizację infrastruktury oraz poprawę bezpieczeństwa na tej ważnej trasie regionalnej.
Kolejnym krokiem będzie kontynuacja budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Przetargi obejmą odcinki Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże, o łącznej wartości 2,3 miliarda złotych. W ramach tego projektu zostanie także uruchomione postępowanie przetargowe na przebudowę odcinka linii nr 104, między Tymbarkiem a Limanową, o wartości 1,3 mld złotych.
Na Centralnej Magistrali Kolejowej powstanie nowa stacja kolejowa, Biała Rawska, której budowa ma kosztować około 130 milionów złotych. To element strategii zwiększenia dostępności transportu kolejowego w regionach.
Modernizacja na Kujawach i Pomorzu
PKP PLK planuje także inwestycje kolejowe na Kujawach i Pomorzu. Dużą modernizację przejdzie linia kolejowa nr 201 na odcinkach Wierzchucin – Lipowa Tucholska, Wierzchucin – Maksymilianowo oraz Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Każdy z tych projektów ma wartość około 1,2 miliarda złotych. W czwartym kwartale PKP ogłoszą również przetarg na modernizację odcinka Lipowa Tucholska – Kościerzyna (1,3 mld złotych) oraz na prace budowlane w ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (400 mln złotych).
W planach jest także budowa nowej linii do elektrowni atomowej. Rozwój infrastruktury kolejowej w rejonie Choczewa, związany z budową elektrowni, obejmie modernizację odcinka Lębork – Łeba oraz budowę nowej linii Choczewo – Łeba. Wartość tych przetargów to 1,2 miliarda złotych.
Planowane inwestycje PKP PLK nie tylko zwiększą przepustowość i efektywność polskiej sieci kolejowej, ale także przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju transportu. kooperacja z konsorcjami i firmami budowlanymi na wczesnym etapie planowania daje nadzieję na efektywną realizację projektów.
Suma kwot dla poszczególnych przetargów ze wszystkich kwartałów jest większa niż zapowiadane 15 mld zł. Wynika to z tego, iż jeżeli prace będę szły sprawnie to PKP PLK będą gotowe na ogłoszenie większej liczby postępowań – powiedział prezes PKP PLK, Piotr Wyborski.
Tusk przyznaje miliardy na CPK! Jednak nie zaora projektu?