PKP zakupiło piętrowe elektryczne pociągi – jadą choćby 200km/h!

1 dzień temu
Zdjęcie: PKP zakupiło piętrowe elektryczne pociągi – jadą nawet 200km/h!


PKP ogłosiło przetarg na zakup elektrycznych pociągów piętrowych. Pojazdy mają zwiększyć konkurencyjność polskiego przewoźnika i podnieść komfort kolejowych podróży. Kiedy możemy spodziewać się rewolucji na polskich torach?

Przetarg PKP

Jesienią PKP ogłosiło przetarg na zakup 42 elektrycznych pociągów piętrowych. Zamówienie podstawowe to koszt 10 mld zł brutto, a odbiór pojazdów ma nastąpić nie później niż 77 miesięcy po zawarciu umowy. Do przetargu zgłosiły się konsorcja: Siemens Mobility, Stadler oraz Alstom Polska – wybór wnioskodawcy powinien nastąpić w trzecim kwartale tego roku.

– Ogłoszone postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pociągów piętrowych jest odpowiedzią na dynamicznie rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi oraz elementem przygotowania do liberalizacji rynku kolejowego, który ma nastąpić po 2030 roku – poinformował przewoźnik.

Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków KPO – spółka otrzyma ponad 2 mld zł na zakup 56 lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów pasażerskich. Wszystkie z umów mają być realizowane w polskich zakładach.

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych oraz członów pośrednich. PKP jest już w posiadaniu elektrycznych zespołów trakcyjnych – Pendolino, FLIRT, Dart oraz ED74.

Pierwszy na świecie pociąg z włókna węglowego. Tani i energooszczędny

PKP walczy o konkurencyjność kolei

Piętrowe pociągi będą obsługiwały trasy pomiędzy Warszawą, Gdańskiem, Łodzią, Olsztynem, Wrocławiem, Krakowem, Białymstokiem i Terespolem.

Zakup jest wynikiem rosnącego zainteresowania podróżami kolejowymi. Jak zauważają przedstawiciele PKP, aby konkurować z innymi przewoźnikami, konieczne jest posiadanie pojazdów, które będą mogły pomieścić co najmniej 500 podróżnych i rozwinąć prędkość 200 km/h.

– Potrzebujemy pociągów jadących 200 km/h. Prędkość 160 km/h była wprowadzona w latach 70., a teraz nowym standardem jest właśnie prędkość 200 km. Kupujemy przecież pociągi na kolejnych 30 lat – powiedział Piotr Rachwalski, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Piętrowe pojazdy mają być wyposażone w Wi-Fi, gniazdka elektryczne, klimatyzację oraz wygodne, wysuwane fotele. Pociągi będa posiadały wagony pierwszej i drugiej klasy, strefę ciszy oraz przestrzeń dla dzieci. PKP stawia przed sobą ambitny cel – do 2030 roku chce zwiększyć liczbę pasażerów do 90 milionów rocznie.

Źródła: portalsamorzadowy.pl, radiozet.pl, pap.pl, intercity.pl

Fot. Canva

Idź do oryginalnego materiału