Płatności dla małych gospodarstw. Złóż oświadczenie w 7 krokach

1 rok temu

Trwa nabór wniosków o przyznanie płatności dla małych gospodarstw zamiast płatności bezpośrednich. Zwróć uwagę na sposób składania oświadczenia! Jak to zrobić w kilku prostych krokach?

Jeszcze tylko do 31 sierpnia br. trwa przyjmowanie żądań o przyznanie płatności dla małych gospodarstw. Dotychczas do ARiMR wpłynęło ich 3100. Dokumenty można składać tylko za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. O czym jeszcze warto wiedzieć?

Dla kogo dopłata ryczałtowa?

Płatności dla małych gospodarstw przyznawane są w ramach Planu Strategicznego dla WPR na lata 2023–2027. Wprowadzone udogodnienia skierowane są do rolników, którzy:

  • są właścicielami małych gospodarstw rolnych, a konkretnie do 5 ha;
  • złożyli wnioski o przyznanie płatności za 2023 r.

Rolnicy mogą ubiegać się o tę formę wsparcia poprzez złożenie stosownego oświadczenia. Muszą jednak spełnić kilka warunków. Mianowicie we wniosku o przyznanie płatności na rok 2023 (złożonym w terminie od 15 marca do 25 lipca 2023 r.) zostały spełnione wymagania odnośnie do łącznej powierzchni:

    • co najmniej 1 ha — gruntów objętych obszarem zatwierdzonym do podstawowego wsparcia dochodów (PWD) będących w posiadaniu rolnika,
    • nie więcej niż 5 ha — użytków rolnych będących w posiadaniu rolnika w dniu 31 maja 2023 r.

Ponadto w decyzji w sprawie przyznania płatności bezpośrednich za 2022 r. powierzchnia gruntów objętych obszarem zatwierdzonym do JPO powinna być większa od zera.

Obecna płatność obowiązuje tylko dla kampanii 2023 i może z niej skorzystać każdy rolnik, który spełnia powyższe warunki. Ponadto rolnicy żądający płatności dla małych gospodarstw nie są zwolnieni z warunkowości.

Płatności dla małych gospodarstw. Ile można zyskać?

Przyznanie płatności dla małych gospodarstw zastąpi wszystkie wnioskowane płatności bezpośrednie. A zatem:

  • podstawowe wsparcie dochodów,
  • płatność redystrybucyjna,
  • płatność dla młodych rolników,
  • wszystkie płatności związane z produkcją,
  • płatności w ramach ekoschematów.

Warto dodać, iż stawka dopłaty ryczałtowej będzie stanowiła równowartość 225 euro/ha.

Co więcej, beneficjenci płatności dla małych gospodarstw, którzy dodatkowo ubiegali się o przejściowe wsparcie krajowe (uzupełniającą płatność podstawową lub płatność do tytoniu), otrzymają także te płatności. Warunkiem jest, iż wnioskowali o te płatności w naborze trwającym do 25 lipca 2023 r.

Uwaga, wnioski tylko przez aplikację!

Procedura składania żądania przyznania płatności dla małych gospodarstw nie jest skomplikowana. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż można to zrobić tylko za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. Dlatego więc rolnicy, którzy dostarczyli do tej pory oświadczenie e-mailem lub w wersji papierowej do placówki ARiMR, muszą to zrobić jeszcze raz, tym razem poprawnie. Mianowicie właśnie przez aplikację eWniosekPlus w terminie do 31 sierpnia 2023 r.

Złóż żądanie przyznania płatności dla małych gospodarstw w 7 krokach

A zatem, jeżeli w kampanii 2023 r. rolnik złożył wniosek w terminie od 15 marca do 25 lipca 2023 r., może dokonać w nim zmiany. Jak to zrobić? Odpowiadamy.

Krok 1: Zeskanuj wypełniony i podpisany wzór oświadczenia „Żądanie przyznania płatności dla małych gospodarstw” (wzór do pobrania ze strony internetowej ARiMR). Zapisz go na swoim komputerze/stacji roboczej.

Krok 2: Zaloguj się do aplikacji eWniosekPlus (przez Platformę Usług Elektronicznych).

Krok 3: Wybierz wniosek o przyznanie płatności 2023, a następnie kliknij „Kontynuuj” pod komunikatem, który wyświetli się na monitorze. Wówczas wyświetli się Kreator wniosku o płatności 2023 wraz ze wszystkimi danymi ostatnio wprowadzonymi przez użytkownika.

Krok 4: Wybierz sekcję „Załączniki”, a następnie po rozwinięciu się menu wybierz opcję „Dodaj załącznik”.

Krok 5: Rozwinie się lista różnych typów załączników. Wyszukaj na niej i wybierz pozycję Z0296 (Żądanie przyznania płatności dla małych gospodarstw). Wówczas pojawi się komunikat, którego zatwierdzenie nastąpi po kliknięciu przycisku „OK”.

Krok 6: Następnie wybierz przycisk „Prześlij plik załącznika” i wskaż wcześniej zeskanowany dokument (patrz krok 1). Na liście załączników wyświetli się informacja o dołączonym żądaniu. Odhacz pole „Czy załącznik zawiera wymagane elementy/podpisy”.

Krok 7: Ostatnim krokiem jest przejście do zakładki „Podsumowanie”. Sprawdź, czy wszystkie dane się zgadzają, i wyślij wniosek.

Zmieniłeś zdanie? Wniosek możesz wycofać

Po złożeniu przez rolnika żądania płatności dla małych gospodarstw możliwe jest także jego wycofanie. W tym celu konieczne jest wysłanie kolejnej zmiany do wniosku. Tym razem należy dołączyć skan oświadczenia „Wycofanie żądania przyznania płatności dla małych gospodarstw”.

Analogicznie do wcześniej opisanej procedury, termin wycofania żądania przyznania płatności dla małych gospodarstw również mija 31 sierpnia 2023 r.

Kroki postępowania są takie same jak w przypadku składania żądania przyznania płatności. Z tą jednak różnicą, iż spośród dostępnych typów załącznika należy wybrać pozycję Z0297 i wskazać skan wycofania żądania zapisany wcześniej na stacji roboczej.

Podsumowując, w przypadku chęci wycofania wcześniej złożonego żądania przyznania płatności dla małych gospodarstw, NIE NALEŻY używać przycisku „Wycofaj”. Wycofanie żądania składa się jako kolejną zmianę do wniosku.

Źródło: ARiMR

Idź do oryginalnego materiału