Polskie Linie Kolejowe zrealizowały program przygotowań zimowych. Do usuwania śniegu i lodu z torów gotowych jest 279 specjalistycznych pojazdów. Nad przejezdnością ponad 36 tys. km torów w okresie wyjątkowo trudnych warunkach może czuwać choćby 12,5 tys. pracowników.
Przed sezonem zimowym PLK przeprowadziły kontrole stanu technicznego infrastruktury. Jak deklarują przedstawiciele spółki, wykonane zostały niezbędne naprawy, usunięto drzewa zagrażające torom i sieci trakcyjnej oraz zrealizowano przeglądy sprzętu odśnieżającego. Na odcinkach szczególnie narażonych na zaspy (ponad 800 km torów) – ustawiono żywopłoty, parkany i przenośne zasłony.
PLK rozlokowały na sieci kolejowej 279 pojazdów specjalistycznych: 11 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 38 pługów oraz 230 odśnieżarek. Do szybkiego reagowania na awarie przygotowano 182 zespoły wyposażone w blisko 1 tys. maszyn, w tym wózki motorowe, pociągi robocze, samochody oraz ładowarki.
Ponad 22 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, które wytapiają śnieg i lód z ruchomych części. Wszystkie rozjazdy smarowane są preparatami zachowującymi adekwatności w niskich temperaturach. Przewody jezdne sieci trakcyjnej na głównych trasach pokryto środkiem zmniejszającym przyczepność lodu, co ogranicza ryzyko ich zerwania przez pantografy. W usuwaniu awarii na sieci może uczestniczyć 66 pociągów sieciowych należących do spółki PGE Energetyka Kolejowa.
Całodobowe wsparcie dla pasażerów
Zimą o przejezdność linii kolejowych dba blisko 12,5 tys. pracowników, w tym 10,5 tys. zatrudnionych przez PLK i 2 tys. z firm zewnętrznych. Całodobowy monitoring pogody i przejezdności pozwala na podejmowanie decyzji o wyprawianiu pociągów na trasy.
Zakres zimowego utrzymania obejmuje ponad 36 tys. km torów, ponad 37 tys. rozjazdów i około 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Pracownicy firm sprzątających odpowiadają za 6 mln m2 powierzchni peronów, kładek oraz dojść dla pieszych. Częstotliwość odśnieżania dostosowywana jest do panujących warunków.
Centrum Wsparcia Klienta działa przez całą dobę przez 7 dni w tygodniu. Pracownicy współpracują z obsługą składów, aktualizują komunikaty oraz nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień centrum uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji. Pasażerowie mogą zgłaszać nieprawidłowości, takie jak oblodzenie czy zaśnieżenie peronów, przez aplikację lub stronę Sprawny Peron.
Fot. PLK
Zobacz również:

10 godzin temu





