PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację 15 km torów na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. Wartość prac oszacowano na ponad 750 mln zł. – Pozostałe postępowania przetargowe w ramach trasy „Podłęże-Piekiełko” planujemy uruchomić do końca przyszłego roku – informuje zarządca infrastruktury kolejowej.
Wielomiliardowa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni komunikację w Małopolsce, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz poprawi możliwości transportu pomiędzy Polską a Słowacją.
Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie miał za zadanie modernizację linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). istotną częścią inwestycji będzie budowa peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna. Między tymi miejscowościami PLK wybudują zelektryfikowane tory kolejowe o wzmocnionych parametrach. Pociągi będą mogły poruszać się tam z prędkością do 120 km/h.
– Istotnym fragmentem działań, w trudnym terenie podgórskim, będzie budowa licznych obiektów inżynieryjnych – czytamy w komunikacie PLK. – W sumie na przeszło 15-kilometrowym odcinku powstanie 66 budowli, w tym 14 mostów i 5 wiaduktów. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejne 16 przejazdów zlikwidujemy i zastąpimy rozwiązaniami bezkolizyjnymi i nowymi drogami.
Na odcinek Rabka Zaryte – Mszana Dolna powrócą prace budowlane po tym, jak PLK rozwiązała umowę z poprzednim wykonawcą, który nie dotrzymywał przyjętego harmonogramu realizacji.
Ruszają prace na linii kolejowej Rabka Zaryte – Mszana Dolna
Plac budowy został zinwentaryzowany i zabezpieczony. Na pozostałym fragmencie linii kolejowej (Mszana Dolna – Fornale) prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową inwestycję. Kolejne wielomiliardowe przetargi dla tego projektu są przygotowywane. W planach jest uruchomienie wszystkich postępowań do końca przyszłego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią trasy o umownej nazwie: „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju.
Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tego projektu (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. W Męcinie realizowane są przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem z Limanowej do Nowego Sącza. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.