PLK otworzyły oferty na modernizację odcinka Czachówek Wschodni – Pilawa wraz z mostem. INTOP najtańszy

7 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe S.A. otworzyły oferty w przetargu na modernizację strategicznego odcinka linii kolejowej nr 12 pomiędzy Czachówkiem Wschodnim a Pilawą. To część kluczowej inwestycji poprawiającej przepustowość obwodnicy towarowej Warszawy oraz przywracającej pasażerskie połączenia na tej trasie.

Budżet zamawiającego a oferty wykonawców
Na realizację podstawowego zakresu inwestycji Polskie Linie Kolejowe S.A. zabezpieczyły środki w wysokości 1,576 mld zł brutto. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm INTOP S.A. (lider), Trakcja S.A., INTOP Warszawa Sp. z o.o. oraz WKS Grybów Sp. z o.o., opiewającą na kwotę 1,285 mld zł brutto. Oznacza to, iż oferta mieści się w budżecie zamawiającego z istotnym zapasem.

Zakres prac
Przyszły wykonawca zaprojektuje i zrealizuje kompleksowe prace budowlane obejmujące modernizację torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa możliwe będzie przywrócenie ruchu pasażerskiego z prędkością do 120 km/h, z taką samą prędkością będą mogły poruszać się pociągi towarowe. Inwestycja ma strategiczne znaczenie, ponieważ linia nr 12 stanowi obwodnicę towarową Warszawy, łącząc Skierniewice z Łukowem.

Most nad Wisłą i opcje dodatkowe
Jednym z kluczowych elementów projektu jest budowa nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad Wisłą w Górze Kalwarii, który zastąpi dotychczasową jednotorową przeprawę. Co istotne, nowa konstrukcja będzie wyposażona w ścieżkę pieszo-rowerową, poprawiającą dostępność komunikacyjną regionu.

W ramach tzw. prawa opcji inwestor może zdecydować o realizacji dodatkowych elementów, takich jak nowa kładka piesza przy ul. Letniskowej w Pilawie, poprawiająca lokalne bezpieczeństwo i dostępność infrastruktury kolejowej. Druga opcja przewiduje integrację z systemami sterowania ruchem budowanymi równolegle przez innych wykonawców.

Oferty w przetargu
W postępowaniu złożono 9 ofert, a ich wartości przedstawiają się następująco (kwoty brutto):

  1. INTOP S.A. / Trakcja S.A. / INTOP Warszawa / WKS Grybów – 1,285 mld zł
  2. MIRBUD S.A. / TRANSKOL / TORHAMER / MOST – 1,344 mld zł
  3. Budimex S.A. / Budimex Kolejnictwo S.A. / Mostostal Kraków S.A. – 1,346 mld zł
  4. STRABAG Sp. z o.o. – 1,369 mld zł
  5. P.U.T. Intercor Sp. z o.o. – 1,395 mld zł
  6. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe / DOMOST / MOSTOSTAL Kielce – 1,519 mld zł
  7. PORR S.A. / Trakcja System Sp. z o.o. – 1,521 mld zł
  8. PRIMOST POŁUDNIE / TORKOL – 1,564 mld zł
  9. PNUIK Kraków / Nowak-Mosty – 1,760 mld zł

Harmonogram
Zadanie ma być realizowane w latach 2025–2028. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków programu CEF („Connecting Europe Facility”).

Równolegle, w latach 2026–2029, PLK planują modernizację sąsiedniego odcinka pomiędzy Skierniewicami a Czachówkiem.

Zobacz również:

Powrót pociągów pasażerskich do Kcyni coraz bliżej. Umowa podpisana
Rewitalizacja linii Tomaszów Mazowiecki – Radom na półmetku
Idź do oryginalnego materiału