Wzrost bezpieczeństwa i efektywności na liniach kolejowych w Polsce zapewni projekt Automatyzacji Obchodów Torów (AOT). Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dostawę i wdrożenie nowoczesnych rozwiązań wspieranych sztuczną inteligencją. Wartość inwestycji to blisko 244 mln zł.
Cyfrowa rewolucja w kontrolach torów
Obecnie stan linii kolejowych sprawdzają wyspecjalizowani pracownicy – dróżnicy obchodowi i toromistrzowie – którzy regularnie kontrolują tory i wykrywają usterki. Nowy projekt wprowadzi do tych zadań zaawansowane technologie, w tym sztuczną inteligencję, zwiększając precyzję i szybkość diagnostyki.
Chcemy, aby te czynności – najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów – w przyszłości wsparły komputery, nowoczesny sprzęt, a choćby sztuczna inteligencja. Zautomatyzowane, lepsze i wydajne inspekcje przełożą się na większe bezpieczeństwo podróżnych oraz naszych pracowników – mówi Maciej Pałyga, Dyrektor Projektu w Polskich Liniach Kolejowych.
Jak działa system AOT?
Projekt zakłada dwa współpracujące moduły: pomiarowy i analityczny.
- Moduł pomiarowy to pojazdy diagnostyczne – wagony-platformy ciągnięte przez drezyny, wyposażone w systemy do zbierania danych o stanie torów.
- Moduł analityczny to stanowiska stacjonarne z dedykowanym oprogramowaniem, w których operatorzy będą przetwarzać i analizować zebrane informacje.
System umożliwi badanie geometrii toru, temperatury i zużycia szyn, stanu podsypki, wymiarów rozjazdów oraz przeprowadzenie wideo-inspekcji wskaźników przytorowych.
Analiza danych w nowej jakości
Pojazdy diagnostyczne będą rejestrować obraz torów i zbierać szczegółowe dane, które następnie trafią do stanowisk analitycznych. Inspekcje będą odbywać się offline, w komfortowych i bezpiecznych warunkach, co pozwoli na głębszą analizę i dokładniejsze wnioski.
Sztuczna inteligencja ma wspierać operatorów, wskazując potencjalne usterki lub zagrożenia. Dzięki cyfrowej formie danych możliwe będzie ich ponowne wykorzystanie w przyszłości – kolejne inspekcje będą bazować na doświadczeniach poprzednich, co zwiększy skuteczność systemu.
Harmonogram wdrożenia
Podpisana umowa ramowa to pierwszy etap realizacji projektu. W ciągu najbliższych tygodni ma zostać podpisana pierwsza umowa wykonawcza, zakładająca budowę pojazdu diagnostycznego i siedmiu stanowisk lokalnych do końca 2028 r. Wówczas rozpoczną się testy systemu na wybranym obszarze. Kolejne etapy będą uruchamiane po analizie wyników.
System wspierający, a nie zastępujący pracowników
AOT ma być rozwiązaniem, które wspiera, a nie eliminuje pracowników. Część osób w tej chwili zajmujących się obchodami torów będzie mogła zostać przeszkolona na operatorów systemu. W ramach projektu przewidziano również umowy serwisowe i szkoleniowe, aby zapewnić sprawne i długoterminowe funkcjonowanie technologii.



Zobacz również: