PLK SA podpisały umowę na „linię życia dla polskiego intermodalu”

1 tydzień temu
Zdjęcie: Stacja Kościerzyna (fot. Szymon Danielek PKP PLK)


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację odcinka z Kościerzyny do Somonina wraz z pracami na linii nr 214 Somonino – Kartuzy. Wartość zadania, które poprawi dostęp do kolei na linii łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem, to blisko 1,3 mld zł.

Stacja Kościerzyna (fot. Szymon Danielek PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”.

– Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PLK SA zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii nr 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

O „drodze życia” dla polskiego intermodalu mówił wiceminister ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.

– Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – powiedział Piotr Malepszak.

PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy. Umożliwi to powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane.

Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna.

– Linia nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).

Idź do oryginalnego materiału