PMR: Rynek DIY, mebli i wyposażenia wnętrz zwiększył swoją wartość o 2,9% w 2024 r.

3 dni temu

Warszawa, 28.03.2025 (ISBnews) – Rynek DIY oraz mebli i artykułów wyposażenia wnętrz zwiększył wartość o 2,9% w 2024 roku, wynika z danych PMR Market Experts. To pierwsze odbicie w ujęciu realnym po dwóch trudnych latach, kiedy branża zmagała się z negatywnymi skutkami wysokiej inflacji, spadkiem aktywności inwestycyjnej oraz niepewną sytuacją na rynku mieszkaniowym, podkreślono.

“Na poprawę sytuacji wpłynęło kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim spadek inflacji, który zwiększył siłę nabywczą konsumentów i poprawił ich skłonność do wydatków, szczególnie w segmencie remontowo-budowlanym. Wzrost liczby nowych inwestycji budowlanych przełożył się na większe zapotrzebowanie na materiały DIY i wyposażenie wnętrz, co pobudziło popyt w całej branży. Również zwiększenie poziomu wynagrodzeń dodatkowo wspierało konsumpcję, sprawiając, iż więcej osób mogło sobie pozwolić na remonty czy zakup nowych mebli. Te elementy razem stworzyły korzystne warunki do odbicia rynku, choć najważniejsze będzie to, czy ten trend utrzyma się w kolejnych miesiącach” – powiedziała retail business unit director w PMR Market Experts Agnieszka Skonieczna, cytowana w komunikacie.

Prognozy na nadchodzący rok pozostają niepewne. Jak mówią dane z raportów “Handel detaliczny artykułami DIY w Polsce” oraz “Handel detaliczny artykułami wyposażenia wnętrz w Polsce”, decydujące znaczenie będą miały takie czynniki jak skala i tempo obniżek stóp procentowych, ewentualne programy wsparcia dla rynku mieszkaniowego oraz sytuacja gospodarcza w kraju i na świecie.

W 2024 roku i na początku 2025 roku (do lutego) około 1/3 respondentów przeprowadziła remont. Jednak nie wszyscy, którzy go planowali, faktycznie go zrealizowali. Ponad 30% osób, które miały taki zamiar, ostatecznie z niego zrezygnowało – w 60% przypadków powodem były kwestie finansowe, podkreślono.

“W ciągu najbliższych 12 miesięcy remont planuje 46% Polaków – to mniej niż rok wcześniej, gdy odsetek ten wynosił 57%. Warto jednak pamiętać, iż co czwarta osoba nie podjęła jeszcze decyzji, co oznacza, iż w ciągu roku liczba remontujących może jeszcze wzrosnąć. Wśród osób, które nie planują remontu w 2025 roku, 70% nie ma takiej potrzeby (np. remont przeprowadzili wcześniej), a 20% wskazuje na ograniczenia budżetowe jako główną barierę” – czytamy dalej.

Większość Polaków stawia na odświeżenie wnętrz – 82% remontujących woli przeprowadzić prace w wybranych pomieszczeniach, zamiast decydować się na gruntowną modernizację całego mieszkania lub domu (co robi jedynie 18%). Numerem jeden wśród prac remontowych pozostaje malowanie ścian, które w tym roku planuje 83% osób przygotowujących się do remontu.

Eksperci wskazali także, które sklepy cieszą się największym uznaniem wśród Polaków. W pierwszej piętnastce rynku DIY znajdują się sieci, które specjalizują się w tego typu asortymencie (na przykład Castorama, Leroy Merlin, Mrówka, OBI, Bricomarche), platformy online (Allegro, Amazon), a także sklepy spożywcze, które mają w ofercie produkty “do it yourself” (Biedronka, Auchan, Kaufland). Dyskonty niespożywcze reprezentuje Action.

Z kolei rynek mebli i artykułów wyposażenia wnętrz zdominowały sieci meblowe (IKEA, Agata, Jysk). W czołowej piętnastce znajdują się platformy e-commerce (Allegro), sieci DIY (na przykład Castorama czy Leroy Merlin), dyskonty niespożywcze (Pepco, Action), ale także sklepy multiasortymentowe jak TKMaxx.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału