Po niemal dwóch dekadach pociągi wróciły do Rabki Zaryte

4 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe (PLK) ukończyły modernizację pierwszego fragmentu linii 104. Od 14 grudnia pasażerowie ponownie dojeżdżają pociągiem na trasie Chabówka – Rabka Zaryte – to powrót połączeń po prawie 20 latach przerwy. Zrealizowany przez Budimex odcinek stanowi pierwszą ukończoną część projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji kolejowej na południu kraju, współfinansowanej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Ponad 6 km zelektryfikowanych torów

Odnowiona trasa liczy przeszło 6 km i biegnie wzdłuż doliny Raby – od Chabówki przez Rabkę-Zdrój do Rabki Zaryte. Pociągi osiągają na niej prędkość do 100 km/h. W ramach prac powstało 7 mostów i wiadukt, 2 skrzyżowania bezkolizyjne oraz 2 przejścia podziemne. Zmodernizowano również 3 przejazdy kolejowo-drogowe.

Pasażerowie korzystają z nowych peronów wyposażonych w windy, pochylnie i ścieżki naprowadzające – infrastruktura jest w pełni dostępna dla osób o ograniczonej mobilności. Na przystanku Rabka-Zdrój wiaty i ławki nawiązują do XIX-wiecznej estetyki kolejowej, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi. Ruch pasażerski do tego przystanku wznowiono już 31 sierpnia br. Ze zmodernizowanych stacji podróżni dotrą do Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny i Suchej Beskidzkiej.

Dziś finalizujemy istotny etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Mieszkańcy i turyści gwałtownie i wygodnie dojadą do stacji Rabka Zaryte. To istotny krok na drodze do stworzenia nowego, atrakcyjnego czasowo, połączenia kolejowego Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną – podkreślał Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

Kraków – Zakopane w 90 minut

Oddany fragment to część projektu „Podłęże-Piekiełko”, obejmującego modernizację i elektryfikację 75 km linii kolejowej nr 104 między Chabówką a Nowym Sączem. Inwestycja obejmuje również budowę 58 km nowej trasy z Podłęża przez Tymbark do Mszany Dolnej. w tej chwili PLK prowadzą roboty na sześciu odcinkach, a na 2 kolejne – Tymbark – Limanowa oraz Podłęże – Gdów – toczą się postępowania przetargowe.

Po ukończeniu całej inwestycji powstanie nowe połączenie Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, rozwijając prędkość do 160 km/h. Podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie natomiast blisko 90 minut.

Fot. PLK

Zobacz również:

Podkarpacie i Małopolska z miliardowymi inwestycjami kolejowymi
PLK posadzą niemal 10 tys. drzew przy linii kolejowej nr 104
Idź do oryginalnego materiału