W lutym br. PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) zakończyły prace utrzymaniowe w zakresie szlifowania szyn na kluczowych ciągach komunikacyjnych w woj. pomorskim. Działania warte ponad 8 mln zł pozwoliły przywrócić ich odpowiedni kształt, zapewniając optymalne parametry eksploatacyjne.
Precyzyjne szlifowanie szyn na kluczowych trasach kolejowych
W ostatnich miesiącach na liniach kolejowych łączących Trójmiasto z Warszawą i Bydgoszczą prowadzono prace utrzymaniowe. Na dwutorowych trasach pracowała specjalistyczna maszyna Speno – wysokowydajny pojazd o masie blisko 270 ton i długości 80 metrów, wyposażony w technologię precyzyjnego szlifowania szyn.
Głównym zadaniem przeprowadzonych działań było przywrócenie adekwatnego profilu szyn oraz eliminacja powierzchniowych wad powstałych w wyniku eksploatacji. Co szczególnie istotne, proces realizowano z dokładnością do dziesiątych części milimetra, przy zastosowaniu specjalnych kamieni ściernych, których praca generuje charakterystyczne iskry.
Prace utrzymaniowe na pomorskich liniach kolejowych
Jesienią ub. r. specjalistyczny pociąg szlifujący wykonał prace na blisko 50-kilometrowym odcinku Tczew-Twarda Góra, obejmując prawie 85 km pojedynczego toru. Równolegle zrealizowano operacje na 85-kilometrowej trasie Prabuty-Tczew-Gdańsk Główny, gdzie zregenerowano ponad 110 km torów oraz 136 rozjazdów.
Działania objęły dwie strategiczne linie kolejowe nr 131 (Chorzów Batory-Tczew) oraz nr 9 (Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny). By zminimalizować zakłócenia w ruchu pociągów, operacje prowadzono głównie w porach nocnych.


Wielowymiarowe korzyści dla systemu kolejowego i otoczenia
Zakończone w lutym 2025 r. prace przyczyniły się do utrzymania wysokich parametrów eksploatacyjnych tras. Na wybranych odcinkach pociągi mogą osiągać prędkość choćby do 200 km/h, co bezpośrednio przekłada się na skrócenie czasu przejazdów.
Równie istotnym efektem regeneracji szyn jest znacząca redukcja hałasu emitowanego podczas przejazdu pociągów. Wyrównana powierzchnia toczna zapewnia płynniejszy ruch taboru, co korzystnie wpływa na komfort zarówno pasażerów, jak i mieszkańców terenów położonych wzdłuż linii kolejowych.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: