Jak informował w lipcu 2023 roku portal Rynek Kolejowy, już od ponad 10 lat kategoria pociągów TLK regularnie jest wypierana przez nowoczesne składy IC. Wszystko dlatego, iż TLK to głównie stare wagony, które nie posiadają między innymi klimatyzacji oraz gniazdek dla pasażerów, co znacznie utrudnia podróżowanie. Już w 2023 roku Tomasz Gontarz, ówczesny wiceprezes PKP Intercity, zdradził, iż zbliżamy się do momentu, w którym "pociągi TLK zostaną całkowicie zastąpione przez składy IC". W jego opinii wyłączenie z ruchu ostatnich tego typu składów miało nastąpić w przeciągu dwóch lub trzech lat. Choć sprawa nieco się przeciągnęła, realny koniec zbliża się wielkimi krokami.
REKLAMA
Zobacz wideo Karnowski: PKP CARGO jest teraz o 90 proc. mniej warte niż w grudniu 2015 r.
Pociągi TLK i koniec pewnej ery. "PKP Intercity stale kupuje nowy i modernizuje posiadany tabor"
Zarówno składy IC, jak i TLK to pociągi kategorii ekonomicznej dotowane przez państwo. W informacji przesłanej naszej redakcji przez Macieja Dutkiewicza - rzecznika prasowego PKP Intercity - wyjaśniono, iż całkowita likwidacja kategorii TLK może nastąpić do 2030 roku. Aktualna liczba pociągów TLK to 46, a więc o osiem mniej niż w poprzednim rozkładzie. W tym przypadku przewoźnik stawia na komfort pasażerów, a likwidacja starych składów ma bezpośredni związek ze stale zwiększającą się liczbą pociągów kategorii IC.
PKP Intercity stale kupuje nowy i modernizuje posiadany tabor, który uzupełnia kategorię Intercity (IC). Wraz ze zwiększaniem jego dostępności, najstarsze wagony, kursujące w kategorii TLK są wycofywane z użytku i w miarę możliwości przeznaczane do dalszych modernizacji. Wyłączanie najstarszych wagonów, powoduje naturalne wygasanie kategorii TLK. Połączenia przez nią obsługiwane są zastępowane kategorią IC
- czytamy w komunikacie przesłanym do naszej redakcji przez rzecznika prasowego. Maciej Dutkiewicz zaznacza również, iż "ceny biletów pociągów kategorii IC są takie same, jak w TLK", a podstawową różnicę stanowi wspomniany wcześniej komfort.
W pociągach kategorii IC używamy nowych i zmodernizowanych wagonów i nowych zespołów trakcyjnych. Są one klimatyzowane, są wyposażone we wzmacniacze sygnału Wi-Fi. Każdy pasażer może korzystać z gniazdka do ładowania telefonów i laptopów. Z punktu widzenia pasażera bardzo ważne są systemy informacyjne - wyświetlacze pokazujące zbliżające się stacje
- dodaje.
Pociągi IC całkowicie zastąpią TLK. Już teraz dodano ponad 50 nowych składów
Po wejściu w życie aktualnego rozkładu jazdy liczba pociągów kategorii TLK zmalała o osiem, jednakże pojawiło się więcej składów IC. Jeszcze przed 15 grudnia po torach poruszały się 303 takie maszyny, a teraz jest ich już aż 359. Choć zmiany widoczne są już dziś, "PKP Intercity przewiduje, iż całkowita likwidacja kategorii TLK może nastąpić w okresie 2027-30".
Zobacz też: Pociąg na ferie będzie tańszy. Bilety PKP Intercity choćby 51 procent taniej
Tomasz Gontarz w 2023 roku zapewniał także, iż wagony przedziałowe, które stanowią część zestawień pociągów IC, będą już zawsze sześcio- a nie ośmioosobowe. Warto jednak zaznaczyć, iż w składach tej kategorii regularnie zwiększa się także liczba wagonów bezprzedziałowych.
Dziękuje my, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.